Piskefløde får ny konkurrent på et faldende flødemarked

Læs tid
1 min
Publiceret
23 oktober 2002
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Ny flødetype skal erobre 60 pct. af piskeflødens marked.

Salget af fløde er faldende i Danmark, og en væsentlig årsag er den stigende fokusering på fedt.

Derfor er Division Danmark nu klar med en ny flødetype med 18 pct. fedt, der er tilsat specialmel, så den ikke skiller eller gryner, når den varmes op eller blandes med noget syrligt. Dermed er den lige så god til madlavning som piskefløden, blot mere mager.

”60 pct. af piskefløden bliver i dag brugt i madlavningen, og det er det marked, som den nye madlavningsfløde gerne skulle overtage helt”, siger produktchef Bente Fuglsig, Arla Foods.

Karoline’s Madlavningsfløde 18% kommer på markedet knap et halvt år efter, at fløde 27% måtte give op. Fløde 27% blev udviklet til både at kunne piskes og bruges i varm mad, men forbrugerne syntes, at den var for fed til at anvende i saucen, og når de skulle lave flødeskum til lagkagen, tog de det sikre valg – piskefløden.


Den nye Karoline's Madlavningsfløde med 18 pct. fedt kan blive piskeflødens værste fjende.

”Fløde 18% vil appellere til de forbrugere, der vælger fedtfattigt, og den vil ikke skuffe dem, der plejer at bruge piskefløde i maden. Vi har nu tre flødeprodukter, der kan det, de lover.”, siger hun. Den sidste af de tre er kaffefløden, som relanceres i samme forbindelse.

Fra at have været solgt som Cheasy 13%, kommer kaffefløden ligesom de to andre ind under mærket Karoline’s, og indholdet af fedt er reduceret til 9 pct. Alle tre vil være på markedet i ny emballage fra på mandag.

Produkterne bliver fulgt op af tv-reklamer, konkurrencer med gevinster for i alt 87.000 kr. og en husstandsomdelt brochure med opskrifter fra Karolines Køkken.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663