Stort mælkemarked skjuler sig i kaffe
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 17 april 2002
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Mælk er en vigtig ingrediens, når der i den kommende weekend afholdes Barista DM. Barista er det italienske ord for kaffebartender, og ligesom sidste år er Arla Foods hovedsponsor for mesterskaberne. Umiddelbart kan det være svært at se, hvilken interesse Arla skulle have i at støtte et arrangement for kaffeentusiaster, men faktisk ligger der et stort – og voksende – mælkemarked i caféerne.
”Mælkebaserede kaffedrikke vinder i stigende grad frem på caféerne. Nogle caféer bruger helt op til 50.000 liter mælk om året, og det svarer til salget hos en gennemsnits-købmand”, fortæller Henrik Diekema, kategorichef for foodservice i Division Danmark.
Søndagens DM-finale afholdes på Restaurant Skolen i København, og de ni deltagere har noget at leve op til: Sidste år blev Martin Hildebrandt fra Café Europa i København nemlig verdensmester i kaffebrygning. Med DM-titlen følger en billet til det tredje Barista VM, der afholdes i Oslo 14.-16. juni.
Læs også:
Kaffe med mælk tak
Uden ko, ingen cappuccino
Barrista Martin Hildebrandt
De bedste kaffetips
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.