Danskernes mælkeforbrug stiger
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 12 november 2003
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Danskerne har fået mere appetit på mælk, og det det samlede danske mælkeforbrug er nu stigende.
Noget tyder på, at danskerne har hørt budskabet om, at vi skal vælge en sundere livsstil med færre kalorier i kosten. I hvert fald er vi begyndt at drikke mere mælk, viser en ny undersøgelse fra GfK Danmark ConsumerScan.
I de første ni måneder af i år er mælkeforbruget steget med 1,6 pct. i forhold til samme periode i 2002. I tredje kvartal af 2003 blev der solgt 2,8 pct. mere mælk end i tredje kvartal året før.
”Vi mener, at stigningen i mælkesalget skyldes, at danskerne generelt er blevet mere opmærksomme på at spise og drikke sundt. Vi kan se, at forbruget af kildevand også vokser, mens salget af sodavand falder. Og inden for mælkemarkedet er det de fedtfattige varianter, der driver markedet. Specielt vores lancering af minimælk har haft en stor indflydelse på mælkeforbruget”, siger kategorichef Karsten Jeppesen, Arla Foods.
Minimælk udgør ifølge tal fra GfK Danmark ConsumerScan 29 pct. af det økologiske mælkeforbrug, mens minimælk sætter sig på knap 22 pct. af det konventionelle mælkesalg. Undersøgelsen viser, at især københavnerne og folk på øerne i øvrigt er begyndt at drikke mere mælk i det seneste år.
København øger forbruget
I hovedstaden, hvor en fjerdedel af de danske husstande ligger, har man efter flere år med et faldende mælkeforbrug sat forbruget op. I årets første ni måneder er forbruget steget med næsten fire liter til knap 87 liter pr. husstand i forhold til samme periode sidste år.
I bykommunerne på øerne er forbruget i de første ni måneder steget hele 8 liter til 103 liter i forhold til samme periode sidste år. Og i øernes landkommuner er forbruget i perioden nu oppe på 122 liter, hvilket er en stigning på fire liter siden 1996.
Der er store regionale forskelle på, hvor meget mælk danskerne drikker. Det er stadig husstande i de jyske landkommuner, der konsumerer mest mælk, selv om forbruget her er faldende. I perioden januar til september 1996 forbrugte en husstand i en jysk landkommune gennemsnitligt 152,96 liter mælk, men i samme periode i år er den mængde faldet til 126,70 liter. Forbrugerne her er således de eneste i Danmark, der gennemsnitligt ikke er begyndt at drikke mere mælk i det forløbne år. Tværtimod drikker de fire liter mindre i forhold til sidste år.
Markedsandele fordelt på konventionelle mælketyper
Kilde: GfK Danmark A/S ConsumerScan
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.