Flere piger er med på populær fodboldskole
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 18 juni 2003
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
På mandag fløjtes DBU’s landsdækkende fodboldskole i gang, og igen i år stiger andelen af deltagende piger.
»Vi får et par hundrede flere piger, så i år er ca. 3.700 ud af de godt 25.000 deltagere piger«, siger afdelingsleder i DBU Børn og Ungdom Anders Johansen.
Fodboldskolen, der støttes af Arla Foods som en del af virksomhedens landsholdssponsorat, er for børn og unge mellem 8 og 16 år og består af en uges fodboldtræning i skolernes sommerferie. Fodboldskolen afvikles i samarbejde med i alt 216 lokale fodboldklubber landet over.
Temaet i år er »Fodboldens tricks«, og det betyder, at der blandt andet er finter, jongleringer, boldløft og halvliggende vristspark på skemaet. Deltagerne får en cd med forskellige eksempler på »fodboldtricks«, som kan være til inspiration også efter fodboldskolen.
»Vi vil gerne gøre mere ud af at øve teknikken. Det gør fodbold mere underholdende at se på, og det bliver sjovere selv at spille fodbold«, siger Anders Johansen.
Fodboldskolen kunne sidste år fejre 10 års jubilæum, og deltagerantallet har de senere år ligget stabilt på omkring 25.000. I år blev flere af fodboldskolerne udsolgt på få timer.
Der er stadig flest drenge på DBU’s fodboldskole, men pigerne er ved at være godt med. Foto: Per Kjærbye.
»Vi kunne sagtens have fået endnu flere deltagere, men smertegrænsen ligger omkring de 25.000«, siger Anders Johansen og henviser blandt andet til det store antal frivillige – i år 1.300 trænere og hjælpere - der skal til for at afvikle fodboldskolen.
For de mindre børn arrangerer DBU for femte gang Mikrofodboldskolen, som er en fodboldskole for de 5-7-årige. Her er der tale om en weekend i fodboldens tegn, hvor forældrene skal deltage. Tilmeldingsfristen er i midten af august.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.