Pressemeddelelse

Koldskålsbarometeret står på sommer

Sommeren er over os. Det viser salget af koldskål, som næsten blev fordoblet i sidste uge.

Juni, juli og august er de officielle sommermåneder, men i Arla Foods aflæses sommerens start på salget af koldskål.

Sammen med sine kolleger studerer disponent Brian Nielsen fra Slagelse Friskvareterminal dagligt vejrudsigterne. Vejret er nemlig afgørende for, hvor meget koldskål de skal bestille til butikkerne. Solskin og varme kan fordoble salget fra den ene dag til den anden.

Der går tre-fire dage fra produktionsstart, til koldskålen er i handlen, så det kræver gode forudsigelser for ”koldskålsmeteorologerne”, der har ramt helt rigtigt de forgangne uger.

Der fremstilles fire kategorier frisk koldskål. Salgstallene for den mest solgte kategori, den med tykmælk og æg, taler sit tydelige sprog om sommerens komme. I uge 21 blev der solgt 96.075 liter, i uge 22 lå tallet på 175.995 liter – og alene på de første to dage i denne uge er tallet nået op på 77.670 liter.

”Denne uge er lidt svær, fordi der er så store vejrforskelle i Danmark. I Jylland regner det lige nu, men her på Sjælland er himlen blå, og vejrudsigten ser pæn ud for resten af ugen. Derfor tør vi ikke gå ned i produktion”, sagde Brian Nielsen, da vi talte med ham tirsdag.

Det er først nu, koldskålssæsonen rigtig er startet.

”Selvom der var nogle varme dage omkring påske, så var det jo køligt, når folk skulle til at spise aftensmad”, siger Brian Nielsen, der håber på en god lang sommer, som er lig med et godt salg af koldskål.



Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager