Tagatose får gennembrud i ny læskedrik fra Pepsi

Læs tid
1 min
Publiceret
17 september 2003
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods’ nye funktionelle sødemiddel Gaio tagatose får nu sin debut i en nyudviklet læskedrik fra Pepsi til amerikanske forbrugere.

Få måneder efter at Gaio tagatose blev præsenteret for den amerikanske fødevareindustri, har PepsiCo lanceret en Diet Pepsi flavored Slurpee med Gaio tagatose som smagsfremhæver i kombination med andre intensive sødestoffer.

Slurpee er en tyktflydende læskedrik med knust is, og Diet Pepsi flavored Slurpee lanceres i 7-Eleven butikker over hele USA.

Gaio tagatose, der fremstilles af mælkesukkeret laktose, har den særlige egenskab, at det i selv meget små mængder kan forstærke og forbedre smagen af de øvrige ingredienser i et produkt. Det er primært denne egenskab, der er baggrunden for anvendelsen i Diet Pepsi flavored Slurpee. I kraft af Gaio tagatose smager lavkalorie-slurpee’en nemlig som en original Pepsi Slurpee.

På samme måde kan Gaio tagatose anvendes til at fremhæve smagen i eksempelvis chokolade, kager og morgenmadsprodukter.

Arla Foods Ingredients ejer retten til at producere og sælge Gaio tagatose. Den første kommercielle produktion af lavkalorie-sødemidlet blev indledt i maj 2003 i samarbejde med Tysklands næststørste sukkerproducent, Nordzucker. Dette samarbejde har nu ført til dannelsen af joint venture-firmaet SweetGredients, der afventer godkendelse af EU.

Foreløbig er Gaio tagatose godkendt til anvendelse i mad og drikkevarer i USA og Sydkorea. Desuden ventes myndighederne i Australien og New Zealand at godkende det nye sødemiddel i slutningen af 2003, mens en godkendelse i Japan ventes til næste år.

Den nye drik fra PepsiCo med Gaio tagatose er en læskedrik med masser af knust is - en såkaldt slurpee, som svarer til en slush ice.

Gaio tagatose
Gaio tagatose fremstilles af mælkesukkeret laktose. Det smager som sukker, men indeholder kun omkring en tredjedel så mange kalorier og giver ikke huller i tænderne. Gaio tagatose er også godt for maven på grund af en såkaldt prebiotisk effekt, som giver næring til sunde bakterier. Det kan desuden trygt spises af diabetikere.


www.seveneleven.com

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663