Udsving i elpriser dæmpes
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 11 juni 2003
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Nu skal det være slut med ubehagelige overraskelser på bundlinien på grund af noget så uforudsigeligt som regn- og snemængder i Norge og Sverige.
Netop disse forhold fik i sidste vinterhalvår elpriserne til at stige til historiske højder, og for Arla Foods forventes det at medføre en stigning i elregningen på 40 mio. kr. i forhold til 2002/03 budgettet. Derfor er der nu vedtaget en ny indkøbspolitik på området.
Når prisen kunne blive så meget højere end budgetteret, skyldes det, at Arla Foods hidtil har købt el på spot-markedet, hvor prisen har fulgt markedets udsving fra dag til dag. Denne indkøbspolitik har tidligere resulteret i nogle ganske fornuftige priser, altså lige indtil det gik galt i løbet af vinteren.
Faste priser på el
Pris-chokket har fået Globalt Indkøb til at ændre strategi på området, således at virksomheden nu går over til faste priser på el.
Det betyder, at hele el-forbruget for vintersæsonen (oktober – april) fremover skal være købt ind, nogle måneder før sæsonen begynder. Ligeledes skal prisen for 50 pct. af forbruget i sommersæsonen være lagt fast, mens de øvrige 50 pct. fortsat kan købes til spotpriser. I praksis vil der blive indkøbt små puljer af el på el-børsen, Nordpool.
Det forventes, at den nye indkøbspolitik på el-området, som netop er vedtaget af Arla Foods’ ledelse, på lang sigt vil give en mere stabil udvikling på el-priserne. Dermed tages der hensyn til budgetlægningen og i sidste ende til mælkeprisen.
»For at sikre stabiliteten i el-prisen skal vi betale en slags »præmie«, og på den måde bliver prisen pr. kWh lidt højere end ved spot-priser. Men den udgift vurderes alligevel som meget lille i forhold til risikoen for at opleve en gentagelse af vinterhalvårets prisstigninger«, vurderer indkøbschef i Globalt Indkøb Karen-Marie Katholm.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.