Arla-formand: Kan vi producere mælk for 2 kr. pr. kg?

Læs tid
2 min
Publiceret
05 marts 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Mælkeproducenterne i Arla Foods bør ruste sig til en lang og sej kamp de næste syv år, understregede deres formand, Knud Erik Jensen, på Arlas repræsentantskabsmøde i Århus, der indledtes torsdag middag.

Arla Foods og dets ejere står over for en række udfordringer de kommende år, og Knud Erik Jensen indledte med at konkludere:

”Hvis vi sætter det lidt på spidsen, må vi spørge os selv: Hvordan bliver vi i stand til at producere mælk for 2 kroner pr. kg frem til 2010?”.

I de senere år har mælkeprisen ligget på ca. 2,50 kr. pr. kg.

Formanden fremhævede tre ændringer, som Arla Foods og andelshaverne skal lære at takle:

10 nye lande kommer med i EU den 1. maj i år, og dermed skærpes konkurrencen på det indre marked.
EU’s landbrugsreform sænker interventionspriserne.
Kursfald på dollaren presser europæiske mejeriselskaber til at afsætte varer i Europa, hvilket giver yderligere konkurrence.

Det forventede prisfald afbødes ganske vist delvist af en kompensation fra EU, som endnu ikke er fastlagt, og som vil variere fra land til land.

Knud Erik Jensen understregede, at Arla Foods vil gøre alt, hvad selskabet kan for at modvirke tendenserne. ”Det er dog vigtigt at indse, at de ændringer, vi ser med landbrugs- reformen og øvrige markedsmæssige forhold, er så omfattende, at et prisfald ikke kan undgås. Niveauet på to kroner pr. kg mælk er et realistisk resultat af disse ændringer. Det er bedre at regne med dette lave niveau og eventuelt blive positivt overrasket end det omvendte”, sagde han.

Hvordan Arla Foods skal klare udfordringerne hænger ifølge formanden blandt andet sammen med, hvor mange penge det er nødvendigt at lade blive i virksomheden til udvikling og investering.
Og den diskussion hænger igen sammen med, om andelshavere fremover skal kunne trække penge ud af Arla Foods, hvis de forlader selskabet – altså om andelshaverne populært sagt skal have en del kapitalen på navn.
Knud Erik Jensen slog fast, at Arlas bestyrelse støtter indførelse af en eller anden form for kapital på navn.

I øjeblikket udgør Arlas egenkapital ca. 600.000 kroner pr. andelshaver. Med det stadige fald i antallet af andels-
havere, vil dette beløb sandsynligvis stige i de kommende år. Derfor opfordrede Knud Erik Jensen til, at en eventuel kommende ordning med kapital på navn, skal være fremadrettet.

Den endelige beslutning om dette spørgsmål skal træffes af repræsentantskabet på dets møde i juni.

Skal den nuværende kollektive konsolideringsmodel ændres, skal det ifølge vedtægterne ske med tre fjerdedeles flertal.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663