Pressemeddelelse

Arla-sælgere klar til vinterens glatte føre

Division Danmarks 42 sælgere på landevejene har for første gang gennemført et køreteknisk kursus arrangeret af Arla. Og det gav dem noget at tænke over.


En Arla-sælger prøver kræfter med det glatte føre, og det går vist ikke helt, som han havde håbet. Glatførekurset blev ifølge salgschef Jesper Sørensen positivt modtaget af sælgerne, og fremover vil han holde øje med andre trafiksikkerhedskurser, som kan være relevante for sælgerne. Nye medarbejdere i staben skal også gennem den køretekniske træning. Foto: Jonas Ahlstrøm.

Det har været en mere bevidst sælgerstyrke, der er kørt ud på de seneste dages glatte danske landeveje for Arla Foods. Efter at have gennemført et køreteknisk kursus i slutningen af sidste år har sælgerne fået at mærke på egen krop, hvor svært det kan være eksempelvis at lave en undvigemanøvre i glat føre.
”Jeg har i mange år kørt bil som en del af mit arbejde – både i Danmark og Sverige og i Saudi-Arabien, hvor trafikken er 40 gange værre end herhjemme, og jeg troede, at jeg var verdensmester. Men det var jeg ikke, og det var de andre heller ikke. Så det var lidt af en aha-oplevelse for os”, siger salgschef Jesper Sørensen, der selv var med på det køretekniske kursus, som han arrangerede for Division Danmarks 42 sælgere. Andre relevante kurser
Tankvogns- og distributionschaufførerne er gennem flere år blevet undervist i trafiksikkerhed, men det er første gang, at Arla Foods har arrangeret et sådant kursus for de sælgere, der tilbringer det meste af deres arbejdsdag på hjul.

”Når vi beder dem om at sidde i en bil hver dag, er det også vores ansvar at klæde dem på til deres arbejde – både i butikken og på vejene, så de kan blive bedre og mere sikre bilister. Kurset har i hvert fald givet mig selv en tro på, at hvis der opstår en farlig situation, så har jeg en bedre mulighed for at håndtere den, fordi jeg har prøvet det før”, siger Jesper Sørensen.

Han peger samtidig på, at der udover den sikkerhedsmæssige fordel også er en trafikøkonomisk og en image-mæssig gevinst i, at sælgerne undervises i at køre ordentligt på vejene. For kører de for stærkt, bruger de både mere benzin og diesel og giver samtidig de øvrige bilister et dårligt indtryk af Arla.

Netop den negative reklameeffekt bliver budskabet i en kampagne, som Rådet for Større Færdselssikkerhed planlægger at gennemføre over for danske virksomheder.

”Hvis det øger trafiksikker adfærd, så ser vi ikke noget problem i, at virksomheder tænker profilering, markedsføring og i sidste ende også bundlinie i det”, siger underdirektør i Rådet for Større Færdselssikkerhed Karsten Kolding til Børsen.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager