Dansk mælk gør en forskel

Læs tid
1 min
Publiceret
30 juni 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Snart står der tysk mælk på butikshylderne i Dansk Supermarkeds butikker.

Mælkeproducent og bestyrelsesmedlem i Arla Foods Jan Nørgaard, som bor i Skærbæk tæt på den tyske grænse, vil ikke beklage sig over, at der nu kommer tysk mælk til Danmark.

”Jeg hylder den frie konkurrence. Arla Foods er selv en stor eksportvirksomhed, så det nytter ikke noget at sætte en osteklokke ned over Danmark og tro, at vi kan undgå konkurrencen fra vores nabolande”, siger Jan Nørgaard, der opfatter Europa som ét stort marked.

”Vi skal ikke græde over konkurrencen, men bruge den til at give os den råstyrke der skal til, for at vi kan klare os på et europæisk og et globalt marked”, siger han.

Han mener også, at det nu er mere vigtigt end nogensinde før, at Arla Foods synliggør sit kvalitetsprogram, Arlagården, og får fortalt forbrugerne, hvilken forskel Arlagården gør.

”Med Arlagården viser Arla Foods, at ansvaret for produkterne går længere bagud end til mejeriet. Hjemme på gården er vi landmænd med til at gøre en forskel, fordi vi sammen har vedtaget nogle regler og rammer for vores produktion i kvalitetsprogrammet Arlagården”, siger Jan Nørgaard.

Arla Foods har foreslået de øvrige danske mejerier at anvende Arlagården som udgangspunkt for et dansk kvalitetskoncept, så dansk mælk kan stå endnu stærkere over for udenlandsk mælk.
Arla Foods' drikkemælk sælges i tre forskellige udgaver. Arla Ekspres, som er den friske, Hamonie, som er den økologiske og DanMælk, som er den billige.

Mælk er ikke bare mælk

Marketingdirektør i Division Danmark Anne With Damgaard mener, at dansk mælk gør en forskel.

”Vores budskab til forbrugerne er, at mælk ikke bare er mælk. Arla Ekspres mælken har den korteste vej fra gård til butik. Fra mælken hentes på gården til den første mælk er i butikkerne, går der kun 12 timer”.

Fra ko til køler

Desuden skal al mælk i Arla Foods leve op til de regler, der gælder i Arla Foods’ kvalitetsprogram Arlagården.

”Vi ved, at forbrugerne interesserer sig for, hvordan produkterne kommer til verden. Derfor bliver det mere og mere vigtigt, at danske mejerier tager hånd om hele produktionen fra ko til køler. Vi skal ikke kun sørge for, at mælken er super frisk og kvaliteten i top. Vi skal også tage ansvar for, at køerne på gården har det godt, og at jorden dyrkes med respekt for naturen”, siger Anne With Damgaard.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663