Danskerne kritiske over for store virksomheder

Læs tid
1 min
Publiceret
03 november 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Ni ud af ti danskere bryder sig ikke om visse store danske virksom- heders dominerende status.

Ifølge en meningsmåling foretaget af Zapera for ugebrevet Mandag Morgen, mener ni ud af ti danskere således, at visse store virksomheder har en alt for dominerende indflydelse i deres branche.

Syv ud af ti af de adspurgte mener desuden, at det forpligter at have stor magt, og at der derfor skal stilles særlige krav til markedsdominerende virksomheder om at give plads til mindre producenter. ”Det er jo udmærket, at de danske forbrugere er kritiske over for store virksomheder som Arla Foods. Det betyder bare, at vi skal gøre os endnu mere umage”, siger koncern- kommunikationschef i Arla Foods Astrid Gade Nielsen.

Lektor Hanne Harmsen, Handelshøj- skolen i Århus mener, at de store virksomheder bliver nødt til at erkende, at det er en svær balancegang både at være global aktør og samtidig have en dominerende position i et lille land.
”Jo større en virksomhed er, jo bedre bør den opføre sig”, siger hun.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663