Dollarens rutschetur presser mælkeprisen yderligere

Læs tid
1 min
Publiceret
14 januar 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Den lave dollarkurs rammer Arla Foods’ milliardeksport med en sådan kraft, at mælkeprisen kan komme under yderligere pres, medmindre kursen retter sig hen over året.

Der kan således blive behov for yderligere sænkning af acontoprisen ud over den sænkning i april måned, som allerede er indbygget i budgettet.

I øjeblikket er der 66 øres forskel på den budgetkurs på 6,50, som selskabet har anvendt, og den aktuelle dollarkurs på 5,84 dkr. ”Valutamæssigt er vi i øjeblikket pænt dækket ind, men senere hen på året vil vi blive voldsomt påvirket af faldet i dollarkursen, hvis den ikke retter sig inden”, siger koncernøkonomidirektør Jørn Wendel Andersen, Arla Foods.

I øjeblikket ligger regnskabet nogenlunde på budget, men det vil i løbet af året blive påvirket negativt af både den lave dollarkurs og den skærpede konkurrence på det skandinaviske marked, som det også blev understreget ved fremlæggelsen af Arla Foods’ regnskab i december.

Arla Foods eksporterer årligt for ca. ti mia. kr, hvoraf eksporten, der handles i dollar og dollar-relaterede valutaer, udgør ca. tre mia. kr.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663