Fokus på sukkerindhold i Cultura Drik

Læs tid
1 min
Publiceret
29 august 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Den aktuelle fokusering på sukkerindholdet i nærings- og nydelsesmidler generelt – bliver i dagbladet Politiken Søndag, 29. august nu også konkret rettet mod et Arla Foods' produkter.

Selvom mejeriprodukter kun bidrager med ca. 5% af det samlede sukkerindtag i kosten peger flere af avisens kilder på, at sukkerindholdet konkret er for højt i Cultura Drik, hvis det dagligt indtages som et mellemmåltid. Arla og andre fødevareproducenter opfordres generelt til at udvikle flere produkter med mindre sukker og til at fokusere på produkternes indhold af sukker med mærkning.

Sukkerreducerede produkter på vej
Opgaven med udvikling af flere produkter med mindre sukker er allerede i fuld gang hos Arla, oplyser afdelingsleder i ernæring, Merete Myrup Christensen, Arla Foods.
” I det ernæringsmæssige lys har vores opgave historisk været at reducere indholdet af fedt i mejeriprodukter. Her har vi gennem de forløbne 10 år udviklet et stærkt sortiment af fedtreducerede produkter i alle kategorier. Nu er turen også kommet til sukker – og her vil vi inden for de kommende måneder være klar til at præsentere produkter med et lavere indhold af sukker”, siger Merete Myrup Christensen.
Arla Foods' produkter deklarerer produktets sukkerindhold pr. 100 gram. Virksomheden støtter en yderligere mærkning af produkternes sukkerindhold, hvis der generelt kan opnås enighed med sammenlignelige producenter på området.

Her anvender Arla sukker:
Arla Foods anvender sukker til at fremhæve og understøtte sødmen i en række mejeriprodukter. Sukker anvendes blandt andet i frugtyoghurt, desserter, mellemmåltider på basis af ris, samt i drikkeyoghurt, koldskål, kakaomælk m fl..

Tjek sukkerindholdet i et givent produkt på vores hjemmeside arla.dk.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663