Fremgang for Arla Foods i UK

Læs tid
1 min
Publiceret
09 juni 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods UK plc offentliggjorde tirsdag morgen sit første halvårsregnskab efter fusionen mellem Arla Foods’ engelske datterselskab og Express Dairies i England. Regnskabet viser fremgang over hele linjen i tråd med selskabets forventninger.

Resultatet før goodwill, afskrivninger og ekstraordinære poster blev 21,1 millioner pund, hvilket svarer til 235 millioner kroner. Det blev skabt på baggrund af en omsætning på 697,9 millioner pund – eller 7,8 milliarder kroner.

Arla Foods UK plc oplyser, at salget af Lurpak steg med 10%, mens salget af Anchor Spreadable lå 13% procent højere. Størst fremgang havde Arlas filtrerede mælk, Cravendale, der fik en salgsfremgang på 23%

”De første resultater fra den fusionerede virksomhed viser fremgang på alle nøgleområder. Vores brands klarer sig stærkt, vores leverancer til supermarkederne er på linje med forventningerne, vores større mejeriinvesteringer foregår planmæssigt, og vi klarer os fortsat bedre end konkurrenterne, hvad angår salg gennem mælkemænd”, siger formanden for Arla Foods UK plc, Sir David Naish. Stærk økonomi
I en kommentar til regnskabet fremhæver den administrerende direktør Neil Davidson, at fordelene ved fusionen er begyndt at vise sig.

”Vi har nu en velbalanceret forretning med en stærk økonomi samt solide ledelsesmæssige og tekniske ressourcer, der sætter os i stand til at konkurrere effektivt på hele udvalget af mejeriprodukter”, siger han.

Neil Davidson forventer, at det bliver nødvendigt at bygge et mejeri i Skotland. Det er en følge af, at Arla er blevet eneleverandør til supermarkedskæden ASDA Walmart i Storbritannien og derfor skal levere 55 millioner liter mælk til kædens butikker i Skotland.

”Med et nyt mejeri i Skotland kan vi arbejde på at komme ind i andre kæder i Skotland”, siger han.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663