Frugtsmagen i Cultura drik vandt
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 11 oktober 2004
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Oplevelsen af en ren og tydelig frugtsmag spiller en større rolle for helhedsoplevelsen af Cultura drik end et meget lavt sukkerindhold. Det viser en undersøgelse blandt 149 af Arla Foods’ ernæringsprofessionelle kontakter.
56 af undersøgelsens diætister, sundhedsplejersker og fagundervisere foretrak en nyudviklet Cultura drik med 12% mindre tilsat sukker frem for øvrige varianter med op til 50% mindre tilsat sukker.
Varianten med 50% mindre sukker fik kun 6 stemmer. Lidt bedre gik det for en variant med 30% mindre sukker, der fik 25 stemmer, og 46 af de adspurgte foretrak Cultura drik med 19% mindre sukker.
"Undersøgelsens resultater viser den udfordring vi står overfor, når vi skal sænke indholdet af det tilsatte sukker i vores eksisterende produkter", siger brand manager Lisa Nielsen, Arla Foods.
"Vi kan enten sænke sukkerindholdet, eller vi kan erstatte sukkeret med sødemidler. På baggrund af undersøgelsens resultater, men også på baggrund af en stor forbrugertest fra Kolding i begyndelsen af september har vi valgt begge løsninger. Først i det nye år lancerer vi således en ny Cultura drik med 12% mindre sukker, men også et par smagsvarianter, der udelukkende er sødet med sødemiddel”, siger Lisa Nielsen.
I forbindelse med at Arla fjerner sukker fra Cultura drik, bliver fedtinholdet også sænket i produkterne - fra 1,3% til 0,4% fedt. Cultura drik kom i begyndelsen af september i mediernes søgelys på grund af produktets indhold af tilsat sukker. Arla havde på daværende tidspunkt arbejdet med at sænke sukkerindholdet i en række produkter, herunder Cultura drik i et års tid og havde en forbrugertest på trapperne.
På baggrund af den store interesse for Arlas produktsortiment blev Arlas ernæringsprofessionelle kontakter også inviteret til at deltage i smagsbedømmelsen og valget af de kommende produkter. Derudover har Arla igennem den seneste måneds tid været i dialog om sukkerproblematikken med styrelser, råd og myndigheder og blandt andet informeret om Arlas nye tiltag på sukkerområdet.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.