Koldskålsbarometeret dirrer af kulde
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 30 juni 2004
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Sjældent har danskerne spist så lidt koldskål. Sommerens første måned er gået, uden at produktionen af den traditionsrige kærnemælksret er kommet op i gear.
“Det har været en af de værste juni måneder, jeg kan huske”, konstaterer disponent Palle Julø fra Slagelse Mejericenter.
I uge 26 sendte mejeriet blot 225.285 liter koldskål ud i butikkerne, og det er en tredjedel af produktionen i en god sommeruge.
Men Palle Julø er ikke i tvivl om, at danskernes lyst til koldskål bliver så meget desto større, når først vejret sender sweatere og regntøj på sommerferie. Derfor gransker han og kollegerne hver eneste morgen vejrudsigten, så de i god tid kan få sat produktionen af koldskål i omdrejninger. Det tager nemlig tre-fire dage at fremstille koldskål, og forbrugerne skulle nødigt gå forgæves til butikkerne.
Modsat de fleste andre håber Palle Julø, at de næste dages triste vejrudsigt holder stik.
“Det værste er, når solen uventet begynder at skinne om eftermiddagen. Så kan vi risikere, at der ikke er nok koldskål i kølemontrerne”, siger koldskålsmeteorologen.
Tema om koldskål på www.arla.dk
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.