Medarbejderne er mere tilfredse
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 11 februar 2004
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Barometer-resultatet for 2003 er markant forbedret i forhold til året før, og også svarprocenten er øget.
70 pct. af de medarbejdere, der har deltaget i Barometer, har svaret, at de trives godt eller rigtigt godt i Arla Foods. Totalt set er tilfredsheden dermed steget fra 53 til 59 pct., hvis man lægger resultaterne fra alle undersøgelsens spørgsmål sammen.
”Jeg ved, at det har været en hårdt presset hverdag for mange medarbejdere – blandt andet på grund af Ett Arla. Derfor glæder jeg mig over det meget positivte resultat. Det er bemærkelsesværdigt, at medarbejderne i Danmark gav så positivt svar i november, hvor mediestormen blæste kraftigt”, siger viceadm. direktør i Arla Foods Andreas Lundby.
85 pct. af alle ansatte i Danmark, Sverige og Tyskland har taget sig tid til at udfylde Barometer-spørgeskemaet, hvilket er en stigning i forhold til de 82 pct. i 2002.
Medarbejdersamtaler
Den mest iøjnefaldende forbedring er, at 17 pct. flere denne gang har svaret ja til, at de har haft en medarbejdersamtale med deres chef. Også den samlede bedømmelse af lederskabet i Arla er blevet bedre, og tilfredsheden med cheferne er øget med 7 pct.
Selve arbejdet med Barometer-undersøgelsens resultat er blevet målt, og 37 pct. af medarbejderne siger, at Barometer har medført forbedringer i det daglige arbejde.
”Barometer viser, at hvis man gør noget, så sker der noget. Det er ikke nok bare at tale om forbedringer. Og det er ledernes ansvar, at der rent faktisk sker noget”, siger Andreas Lundby.
Ikke kun rosenrødt
Resultatet for 2003 er imidlertid ikke udelukkende rosenrødt.
At det fysiske arbejdsmiljø i Arla kan være tungt, koldt og belastet af støj kan aflæses i Barometer, hvor 31 pct. stadig påpeger, at det fysiske arbejdsmiljø ikke er i orden – dog har dette punkt opnået en forbedring på 13 pct. i forhold til 2002. Gruppen af medarbejdere, som føler sig stresset, er også høj, idet 26 pct. ofte eller meget ofte oplever stress på grund af et stort arbejdspres.
Ifølge Andreas Lundby skal der rettes op på disse tal, lige som der fortsat skal gøres en indsats mod sidste års store fokusemne mobning.
Til trods for et lille fald i antallet af medarbejdere, som har følt sig mobbet, fra. 5,4 pct. i 2002 til 4,9 pct. i 2003, så finder han det fortsat uacceptabelt, at der overhovedet finder mobning sted i Arla.
Styrker og svagheder
Koncernledelsen har udvalgt nogle områder, som der skal sættes ekstra fokus på i de kommende år:
Styrker, som skal fastholdes og udvikles: l Resultatorienteret lederskab, kundefokus og kvalitetsbevidsthed. l Engagementet, som er fundamentet for det daglige arbejde og fremtidens virksomhed. l Medarbejdersamtalen, der er et vigtigt element i udviklingen af både virksomheden og medarbejderne. l Evnen og viljen til i fællesskab at arbejde for at udvikle vores arbejdsplads.
Områder, der kræver en ekstra indsats: l Fokus på at forebygge mobning skal bevares med afsæt i det seneste års arbejde. l Stress skal håndteres og forebygges. l Feedback og dialog mellem medarbejdere og ledere skal fremmes. l Stoltheden over at arbejde i Arla Foods skal øges.
Koncernledelsen opfordrer til, at man lokalt på sin arbejdsplads arbejder med disse fokusområder, men at man også ser på arbejdspladsens lokale Barometer-resultat og udvælger de områder, hvor man kan udvikle den enkelte arbejdsplads og dens medarbejdere.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.