Økologiske forbrugere køber fedtfattig mælk

Læs tid
1 min
Publiceret
24 marts 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Forbrugere med smag for økologi foretrækker at drikke mælk med en lav fedtprocent.

Næsten hver anden liter minimælk, der sælges i Danmark, er således økologisk. Og økologisk skummetmælk udgør 38 pct. af det totale salg af skummetmælk. De to typer mælk har en fedtprocent på henholdsvis 0,5 og 0,1.

”Når minimælk er så populær i den økologiske udgave, hænger det formentlig sammen med, at vi udelukkende lancerede minimælk i vores økologiske serie Harmonie i 2001. Først et halvt år senere kom minimælken i en konventionel udgave”, siger kategorichef i Arla Foods Karsten Jeppesen. Den økologiske drikkemælks andel i % fordelt på kategorier i 2002:

Kun omkring hver femte letmælk og hver femte sødmælk er økologisk, viser de seneste tal fra ACNielsen AIM. Letmælk indeholder 1,5 pct. fedt, mens der er 3,5 pct. fedt i sødmælk. I gennemsnit udgør økologisk mælk en fjerdedel af mælkeforbruget i Danmark.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663