Resultat i England påvirket af rationaliseringer

Læs tid
2 min
Publiceret
30 november 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods UK plc offentliggjorde tirsdag et resultat af primær drift (før ekstraordinære poster) for de første 18 måneder på £52,1 mio., og en omsætning på £1,7 mia. Nettoresultatet efter skat blev et underskud på £1,7 mio.

”Resultatet af primær drift ligger på linje med det forventede. Samtidig regner vi med at kunne høste fusionsgevinsten næsten et år tidligere end ventet”, siger formanden for selskabet, Sir David Naish.

Han henviser til en fremskyndelse af den rationaliseringsplan, som selskabet har lagt frem, der ventes gennemført i midten af 2005. Den omfatter lukningen af konsummælksmejeriet Bamber Bridge og mælkeflaskeproduktionen på Hatfield Peverel, som blev gennemført i 2004 samt den bebudede lukning af mejerierne i Ruislip og Newcastle i 2005.
Endelig forventer Arla Foods UK plc at lukke ostegrossistvirksomheden HT Webb i begyndelsen af 2005, da den ikke har levet op til forventningerne.
Disse forhold har i alt medført omkostninger på £36,5 mio. i regnskabsåret.

Til trods for blandt andet de stigende oliepriser, der har skabt en betydelig inflation for den samlede mejeriindustri, venter David Naish, at Arla Foods UK plc er godt rustet til opgaven dels på baggrund af det fremskredne rationaliseringsprogram og dels gennem sine investeringer i Stourton, Manchester og Lockerbie i Skotland.
De samlede investeringer i selskabet udgjorde £78 mio. i regnskabsåret.

Fremgang for mærkerne
Det lykkedes Arla Foods UK plc at fastholde sin markedsandel i sommerens udskilningsløb hos detailkæderne. Mælkesalget i detailkæderne er generelt stigende som følge af tilbagegangen i salget af mælk gennem mælkemændene.

Virksomheden øgede i regnskabsåret omsætningen på de importerede produkter såsom Lurpak og Anchor med 4,8 pct., og alt tyder på fortsat vækst inden for denne kategori.

Salget af Arla Foods UK plc's mærkevareprodukter som Lurpak og Anchor steg i selskabets første 18 måneder. Til gengæld påvirkes resultatet negativt af omkostningerne i forbindelse med selskabets rationaliseringsplan.

For Lurpak mærket, der omfatter både smør og blandingsprodukter, blev den samlede omsætning på £152 mio, en fremgang i forhold til sidste år på 11 pct.

Også mælken Cravendale PurFiltre fortsætter fremgangen på det britiske marked. Omsætningen på Cravendale var mere end £60 mio., det svarer til 3,5 pct. af konsummælkssalget i de store supermarkedskæder.

Mælkeproducenter på venteliste
Arla Foods Milk Partnership (AFMP) er navnet på den leverandørgruppe, der leverer hovedparten af selskabets mælk.
Gruppen tæller i dag næsten 1.400 medlemmer, som leverer ca. 1 mia. kg mælk og flere ønsker at være med. I alle regioner er der således etableret ventelister på et medlemskab af gruppen.
Gennem investeringsselskabet Milk Partnership er AFMP nu den tredjestørste aktionær i Arla Foods UK plc med en aktieandel svarende til ca. 5 pct.

www.arlafoodsuk.com

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663