Pressemeddelelse

Risalamande fra Arla hitter ved julefrokoster

Salget af risalamande til catering er steget med 40 procent i forhold til sidste år.

Slagelse Mejericenter har igen i år haft travlt med at producere risalamande til julehungrende danskere.

I år er det specielt salg af risalamande til catering-kunder, der blandt andet anvendes ved julefrokoster, der er steget.
Salget af risalamande i de store fem liters spande er således steget med 40 procent i forhold til sidste år.

I alt er der solgt cirka 12.000 spande.
Salget af risalamande i bægre med 435 g er steget med 15 procent, mens salget af de små bægre med 150 g er på niveau med sidste år.
Slagelse Mejericenter har solgt omkring en halv mio. af bægrene med 435 g og lidt mindre af den lille udgave.

”Det er sådan set meget tilfredsstillende, selvom salget af de små bægre er gået lidt i stå og er faldet med 30 procent over de seneste fire til fem år”, siger Oluf Sørensen, der er produktionsleder på Slagelse Mejericenter. Julesalget startede i uge 41, hvor bægrene med 435 g og de store spande kom på markedet. Den lille udgave sælges derimod hele året, men halvdelen af det årlige salg sker i november og december.

I den mest travle periode mellem ugerne 46 og 52 bliver der i døgndrift produceret 10-12 tons risalamande om dagen på Slagelse Mejericenter.

Den danske juledessert kan føres tilbage til omkring 1900-tallet, hvor man i borgerlige og mere velstillede kredse begyndte at servere risalamande med kirsebærsauce til jul i stedet for risengrød.
Hundrede år senere er desserten stadig en tradition i de fleste danske hjem.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt(kun journalister/presse)

Åse Andersson
Primær kontaktperson

Åse AnderssonPressechef

Presseansvarlig i Danmark (kun henvendelser fra pressen).

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPR-chef, Arla Danmark