Større udvalg af mejeriprodukter i butikkerne

Læs tid
1 min
Publiceret
14 april 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Forbrugerne har i løbet af de seneste tre år fået langt flere forskellige oste og andre mejeriprodukter at vælge imellem, viser tal fra analyseinstituttet AC Nielsen/AIM.

Antallet af varenumre fra Arla Foods er faldet siden 2000, mens antallet af varenumre fra konkurrenterne er øget. To ud af tre mejeriprodukter, som forbrugerne står foran ude i butikkerne, er produceret af Arlas konkurrenter.

»Vi kan mærke, at kampen om pladsen på hylderne ude i butikkerne er skærpet i de senere år. Detailhandlen har givet forbrugere et større udvalg af mejeriprodukter«, siger salgsdirektør Tim Ørting Jørgensen fra Arla Foods.

Fra 2000 til 2002 er antallet af varenumre fra Arla Foods i den danske detailhandel reduceret med 4,1 procent til 961. Samtidig er det totale antal varenumre øget med 6,7 procent til 2703, viser tallene fra AC Nielsen/AIM. Efter 2002 inkluderer AC Nielsen/AIMs tal ikke længere Coops butikker. Tendensen i de øvrige butikker fortsætter dog. Således blev forbrugerne i 2003 tilbudt 17,2 procent flere varianter, som ikke er Arlas.

Antal varenumre i mejerikategorien i den danske dagligvarehandel.

Kilde: ACNielsen/AIM

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663