Arla udbygger sin position i Mellemøsten

Læs tid
1 min
Publiceret
15 februar 2005
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods ønsker at udbygge og fastholde sin position som markedsleder i Mellemøsten inden for ost, smør og fløde. Ambitionen er at fordoble salget fra knap 60.000 ton til 120.000 ton i 2010.

”Forbrugerne i Mellemøsten ønsker i stigende omfang friske produkter, der produceres lokalt. Derfor er det vores målsætning, at over 20% af vores omsætning af ost, smør og fløde i regionen i 2010 skal komme fra nye produkter, som produceres i Mellemøsten, siger direktør for Division Oversø Finn Hansen.

I dag er Arlas totale omsætning i regionen cirka 2,5 milliarder kroner.

På baggrund af de ændrede forbrugsvaner og Arlas ambition om at udvikle sig i Mellemøsten, har Arla udarbejdet en analyse af fordele og ulemper ved at flytte produktionen af henholdsvis smelteost og feta fra Bislev Mejeri ved Nibe til Arlas mejeri, Danya, i Saudi Arabien.

Analysen viser, at der for begge produkters vedkommende er en besparelse ved at flytte produktionen til Danya. For fetaens vedkommende er besparelsen for lille til at bære de omkostninger, der vil være ved en flytning. Desuden er der ingen strategiske fordele ved at overflytte produktionen af feta, og derfor vil Bislev Mejeri fortsætte sin effektive produktion til eksport.

For smelteostens vedkommende er der derimod både strategiske fordele og god økonomi i at flytte produktionen. Ganske vist er Bislev Mejeri så effektiv, at produktionsomkostningerne er lidtlavere, end de vil være i Saudi Arabien. Men udefra kommende forhold som fragt og told gør det rentabelt at flytte produktionen af smelteost til Danya.

Den nødvendige investering i Danya vil betale sig selv tilbage på under fem år.

Beslutningen om at overføre produktionen af smelteost til Danya vil medføre, at behovet for personale på Bislev Mejeri vil falde med 60-70 personer i efteråret 2006. De berørte medarbejdere vil i videst muligt omfang blive tilbudt arbejde på Arlas øvrige mejerier.

”Der forestår nu et vigtigt arbejde med at få kortlagt den enkelte berørte medarbejders ønsker til eventuel efteruddannelse og omskoling, så medarbejderen kvalificeres bedst muligt til et nyt job”, siger produktionsdirektør i Arla Foods Hans Hellerup-Nielsen.

Bestyrelsen har taget en principbeslutning om overflytningen, der skal bekræftes endeligt på et kommende bestyrelsesmøde.

Yderligere oplysninger:

Divisionsdirektør
Finn Hansen: 4056 7946

Produktionsdirektør
Hans Hellerup-Nielsen: 4053 9050

Pressechef
Louis Illum Honoré: 4062 9808

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663