Børn fra Julemærkehjem mødte U/21 landsholdet

Læs tid
3 min
Publiceret
16 november 2005
Kontaktpersoner:
Skrevet af

En drøm gik i dag opfyldelse for 24 børn fra julemærkehjemmet Kildemose, da de mødte deres idoler fra U/21 landsholdet i fodbold på træningslejr i Helsingør. Mødet og VIP-billetterne er arrangeret af Arla, der er sponsor for DBU, og som også støtter Julemærkehjemmene.

”Det bedste var helt klart at trykke spillerne i hånden. Jeg vil aldrig vaske min hånd igen,” hvinede Sol på ni år, mens veninderne hvinede med om kap. Om en uges tid er hun færdig på Julemærkehjemmet og vender tilbage til sine vante omgivelser, men hun håber, at hun kan huske alt det, hun har lært om kost og motion undervejs. Mødet med U/21-landsholdet bliver helt sikkert et af højdepunkterne.
”U/21-spillerne er ekstremt seje. Jeg kunne godt tænke mig at starte et fodboldhold selv på julemærkehjemmet”, istemmer Danny på tolv. ”Men så skal vi have en ny bold. Vi kan ikke spille mere med den gamle, for nu har vi alle Landsholdets autografer på den.”

Lærte om motion og kost
Sol og Danny og 22 andre børn fra Julemærkehjemmet Kildemose i Ølsted besøgte tirsdag formiddag Thomas Kahlenberg, Leon Andreasen og de andre fodboldstjerner i deres træningslejr i Helsingør. Her overværede de opvarmningen til den vigtige playoff-kamp, der skal skaffe landsholdet en plads i EM. Børnene var boldhentere for landsholdet, inden de selv tog en kamp på nabobanen og senere fik en snak med folkene bag landsholdet om, hvor vigtig god kost er for top idræts-udøvere.

Alle julemærkebørnene fik autografer af U/21-spillerne og kvitterede med årets julemærkepin til alle spillere samt en bog om julemærkehjemmets historie

Motivation til børnenes egen kamp
”Børnene kæmper hver eneste dag en kamp for at tabe sig og mødet med profferne kan helt sikkert motivere dem til at holde ud. Oplevelsen får dem til at føle sig som noget specielt, og det trænger de til,” siger Lene Schou, forstander af Julemærkehjemmet Kildemose.
I morgen har Arla inviteret børnene og yderligere 48 børn fra Julemærkehjemmet i Skælskør med som VIP’ere til den vigtige kamp mod Rusland på Brøndby Stadion. Børnene hentes i busser og får T-shirts og en særlig rundvisning på Brøndby Stadion, før de overværer kampen fra de bedste sæder. Undervejs bliver de i VIP-loungen trakteret med fedtfattige mælkedrinks og ernæringsrigtige sandwich og snacks. Menuen er naturligvis udarbejdet i samarbejde med økonomaerne fra de to julemærkehjem.
”Vi vil gerne give børnene en god oplevelse. De møder deres idoler og lærer samtidig noget om sundhed på en sjov og anderledes måde. Vi håber, at vi fremover kan lave flere af denne type arrangementer”, fortæller kategorichef Karsten Jeppesen fra Arla.


24 julemærkebørn klar til landskamp sammen med deres idoler fra U21 Landsholdet.

Foto: Per Kjærbye

Fakta om Julemærkehjem
Julemærkehjemmene tilbyder et pusterum i venlige omgivelser til de børn, der er kørt fast i dagligdagen. Problemer i hjemmet og skolen præger mange børns opvækst og påvirker også deres helbred. På Julemærkehjemmene kommer hvert år ca. 700 piger og drenge i alderen 6 til 14 år til kræfter igen efter sociale og psykiske problemer. De fire Julemærkehjem ligger ved Kollund i Sønderjylland, i Hobro, Skælskør og i Ølsted i Nordsjælland. Børnene indstilles til et ophold på et Julemærkehjem af de praktiserende læger.
Arla støtter Julemærkehjemmene økonomisk og sætter hvert år til jul sine kartoner til rådighed, så hjemmene kan fortælle om julemærket. I år 2004 reklamerede 15 millioner kartoner for mærket. Julemærkehjemmenes drift er finansieret af årets salg af julemærket.

Fakta om U/21
U/21-landsholdet er nu kun én kamp fra EM-slutrunden. Lørdag den 12. november mødte de danske talenter Rusland i første play off-kamp, og onsdag den 16. november afgøres det endeligt hvem af de to hold, der skal med til EM.
Arla er en af hovedsponsorerne bag DBU og U/21 landsholdet.

Fakta om Arla og børns sundhed
Arla er sponsor for en lang række begivenheder, som sætter fokus på motion og sund levevis for børn. Ud over Julemærkehjem og DBU’s landshold er Arla sponsor for en række aktiviteter over hele landet, bl.a. :
· Fodboldskoler
· Arladag (åbent hus/familiedag i landets fodboldklubber)
· Motionsløb
· Fodboldstævner
· Svømmestævner
· Aktivitetsdage
· Legepladser
· Ungdomsseminarer om sport og idræt
. Træningslejre

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663