Nye Cultura drikke uden tilsat sukker

Læs tid
1 min
Publiceret
12 januar 2005
Kontaktpersoner:
Skrevet af

I denne uge kom to varianter af Cultura drik uden tilsat sukker på markedet - og i løbet af februar måned vil det tilsatte sukker i de øvrige Cultura drikke i halv-liters flasker blive reduceret med 12 procent.

Forbrugertests af Cultura drik med forskellige bud på et mindre sukkerindhold er baggrunden for de nye Culturavarianter, der nu lanceres.

”Blindtests i forbrugergrupper viste, at det var svært at tage sukkeret ud af drikkene, uden at smagen blev forringet. Det var ikke muligt at reducere det tilsatte sukker mere end 12 procent. Det samme viste en prøvesmagning blandt diætister”, fortæller brand manager Lisa Nielsen, Division Danmark.

Siden januar 2003 har Arla Foods i Danmark og Sverige kørt et projekt, der skal undersøge mulighederne for at reducere sukkerindholdet i produkterne.

”I forhold til dette arbejde og i forhold til den dialog, vi har haft med diætister, mente vi ikke, at en sukkerreduktion på 12 procent var et optimalt resultat. For at få et reelt alternativ har vi derfor valgt at lancere to varianter uden tilsat sukker, men sødet med aspartam”, forklarer Lisa Nielsen.

Cultura drik uden tilsat sukker kom ud i butikkerne i denne uge under navnet Cultura drik light. Der er tale om to varianter med henholdsvis jordbær og vaniljesmag i halv-liters flasker.

Læs mere på arla.dk
Forbrugerne kan nu vælge Cultura drik uden tilsat sukker, men sødet med aspartam.

I løbet af februar måned vil forbrugerne kunne købe Cultura drik i de nuværende fire frugtvarianter med 12 procent mindre tilsat sukker end nu. Det vil sige, at sukkerindholdet kommer ned på cirka seks procent.

”I udviklingen af de sukkerreducerede Cultura drikke har det været vigtigt at bibeholde den gode smag, så vi ikke forringer produktet”, siger Lisa Nielsen.

Sidste sommer kom sukkerindholdet i Cultura drik på avisernes forsider, og det blev startskuddet til en mediedebat om sukkerindholdet i mejeriprodukter generelt.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663