Acontoprisen fastholdes.
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 07 februar 2006
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Acontoprisen til Arla Foods’ danske og svenske andelshavere ligger indtil videre på uforandret niveau – trods boykotten i Mellemøsten. Det besluttede Arla Foods’ bestyrelse på sit møde tirsdag.
”At sænke mælkeprisen er ikke det første, vi gør i denne situation. Vi følger nu udviklingen nøje og vil på bestyrelsesmødet i marts vurdere, hvad den seneste tids hændelser kan få af konsekvenser for acontoprisen”, siger bestyrelsesformand Knud Erik Jensen.
På tirsdagens møde fik bestyrelsen en grundig gennemgang af den alvorlige situation i Mellemøsten, hvor Arla har haft forretninger i 40 år. Hvor store konsekvenserne af boykotten bliver, er imidlertid for tidligt at sige noget om endnu.
”Situationen er alvorlig, og alt afhænger af, hvor omfattende boykotten bliver på lang sigt. Vi er klar til hurtigt at levere vores produkter igen, når efterspørgslen forhåbentlig vender tilbage. Men vi erkender også, at vi allerede har mistet store dele af et af Arlas vigtigste markeder”, siger adm. direktør Peder Tuborgh.
I øjeblikket omdisponerer Arla Foods sin produktion og fremstiller mere ost, mælkepulver og smør – produkter, der har en længere holdbarhed. De produkter, som Arla hidtil har solgt i Mellemøsten, er hovedsagligt smør, smelteost, specialost, feta og detailpakket mælkepulver.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.