Pressemeddelelse

Arla er nu ikke længere størst i Europa

Det franske mejeriselskab Lactalis har grebet dybt i lommen og købt det italienske mejeriselskab Galbani for ca. 14 mia. kr.

Samlet får de to virksomheder en omsætning på 7,1 mia. euro, og det bringer dem i toppen blandt Europas største mejeriselskaber. Dermed er Arla rykket ned på en andenplads med en omsætning på 6,3 mia. euro.

Lactalis er en af Arlas største konkurrenter i Sydeuropa, og selskabet har ambitioner om at blive verdens førende mejerivirksomhed inden for specialost. Ambitionen er med ét rykket nær målet med Lactalis’ overtagelse af Galbani for nylig.

Lactalis har i forvejen en række stærke mærker som blandt andet President, og med overtagelsen af Galbani har det styrket virksomheden med et fuldt specialostsortiment. For viceadm. direktør Andreas Lundby, Arla Foods, kommer købet ikke som en overraskelse, fordi Lactalis længe har været udset til at blive omdrejningspunktet for en videre udvikling af mejeriindustrien i Sydeuropa.

”Det er et stort skridt for Lactalis og en kæmpeopgave, de har foran sig. De står styrket i Sydeuropa samt ikke mindst i Østeuropa, hvor de har indgået en aftale med Nestlé om at overtage deres salg af yoghurt”, siger Andreas Lundby.

Lactalis er fortsat en udfordring for Arla, der netop nu står foran en styrkelse af markedsføringen af udvalgte specialoste på det europæiske marked.

”Det bliver en udfordring for os, der selv har ambitioner, når det gælder specialost. Derfor skal vi foretage valg og prioriteringer af vores sortiment og strategi”, siger Andreas Lundby.



Læs mere om Lactalis på www.lactalis.fr

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager