Arla øger salget i USA

Læs tid
2 min
Publiceret
20 oktober 2006
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Starten af en lokal produktion i USA har gjort det lettere at importere produkter fra Skandinavien. Arla Foods’ vækstmuligheder på det amerikanske marked er i dag større end nogensinde før.

Adm. dir. Andrew Simpson på Arlas kontor i New Jersey. ”Vores importforretning er steget i en situation, hvor importen fra Europa ellers generelt er faldet 10 procent i år. Den lokale produktion har gjort det muligt for os at sælge flere importerede produkter, fordi vi ses som en relevant medspiller på markedet," siger Andrew Simpson, administrerende direktør i datterselskabet Arla Foods Inc.

Efter Arlas køb i år af White Clover-mejeriet i Wisconsin og danske Tholstrup Cheese, som har et mejeri i Michigan, peger alle salgskurver opad. Importen af ost og smør fra Skandinavien er øget med cirka fem procent. Alene for havarti er stigningen på 8,5 procent.
“Det her er kun begyndelsen. Vi har kæmpe muligheder foran os,” siger Andrew Simpson.

Det har været et år med store omvæltninger for det amerikanske datterselskab. I begyndelsen af 2006 havde selskabet 20 medarbejdere på kontoret i New Jersey og licensproduktion hos White Clover i Wisconsin. Importen fra Skandinavien stod for 80 procent af Arla Foods’ volumen på det amerikanske marked.

Købene af White Clover og Tholstrup Cheese har betydet, at medarbejderstaben er øget til cirka 150, og den lokale produktion er gået fra 20 procent til 45 procent af Arlas totalvolumen i USA. Denne stigning er vigtig, da produkter fremstillet i USA dominerer markedet.

”Import i sig selv er ikke holdbart. Hvis vi vil være markedsførende inden for vores kategori, og hvis kunderne skal se os som specialister, skal vi kunne tilbyde begge dele. Ellers ender vi med at tilhøre den lille del af markedet, som har mindre indflydelse. Derfor afhænger vores importsucces i virkeligheden af vores evne til at levere lokale produkter,” siger Andrew Simpson.

Hidtil har havarti været Arlas succeshistorie nummer ét i USA. Selskabet har opnået en position som markedsleder gennem den lokale produktionen i Wisconsin kombineret med importen af det stærke varemærke Denmarks Finest, som fremstilles på Nr. Vium Mejeri ved Videbæk. Men med Tholstrup-varemærket Saga inde i forretningen, har Arla nu mulighed for at blive markedsleder inden for skimmelost. I forvejen er Arlas varemærke Rosenborg det næststørste inden for blåskimmelost.





FAKTA USA står for 30 procent af verdens osteforbrug Det samlede amerikanske ostemarked: 4 millioner ton Markedet for specialoste vokser fem gange hurtigere end det samlede ostemarked Det aktuelle marked for specialoste udgør 350.000 ton. Specialost-segmentet domineres af indenrigs-leverandører: 71,7 procent indenrigs, 28,2 procent importeret.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663