Boykot i Mellemøsten kostede 40.000 kr. pr. andelshaver

Læs tid
1 min
Publiceret
14 december 2006
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Regningen for boykotten af danske varer i Mellemøsten bliver for Arla Foods på ca. 400 millioner kroner i år. Det svarer til et minus på 40.000 kroner for hver af Arlas godt 10.000 danske og svenske landmænd.


Dermed er tabet i Mellemøsten på niveau med de beregninger Arla fremsatte i marts, da salget af dansk smør, ost og andre mejeriprodukter havde ligget helt stille i en måned.

”Det har været en barsk tid for alle de Arla-medarbejdere, der er tilknyttet vores forretning i Mellemøsten. Men det er trods alt en lettelse, at vi ikke længere oplever en egentlig boykot af vores mejeriprodukter. Den religiøst og kulturelt betingede dagsorden er nu afløst af en kommerciel dagsorden, hvor vi møder stærkere konkurrence fra andre mejeriselskaber”, siger divisionsdirektør Finn Hansen fra Arla Foods.

Arlas forventning var inden nytår at nå en omsætning i Mellemøsten på halvdelen af niveauet før boykotten. Det mål er allerede nået, idet omsætningen nu er oppe på 60 procent, hvilket dog skyldes, at mange varer er blevet solgt til lave priser.

”Salget i foråret gik så trægt, at vi følte det nødvendigt at lancere en række kampagner, der tilbød vores smør og ost billigt hen over sommeren. Samtidig nærmede vores varelagre sig holdbarhedsdatoen. Nu sælger vi vores friske varer til normalpris, og det bliver spændende at se i hvilket omfang, vi kan fastholde omsætningen”, siger Finn Hansen.

Han forventer dog, at Arlas salg vil stige i løbet af næste år, og at omsætningen ved årsskiftet 2007/08 har nået niveauet før boykotten. I så fald vil boykotten have sat Arlas udvikling i Mellemøsten tilbage med to år.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663