Langsom afvikling af boykot

Læs tid
1 min
Publiceret
30 marts 2006
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Flere aviser i Mellemøsten skriver, at boykotten mod Arla Foods’ smør og ost er ophævet, og religiøse ledere anmoder forbrugerne om at stoppe boykotten. Det er med til at få flere mellemøstlige butikker og supermarkeder til at sætte ikke bare Arlas, men også andre danske virksomheders produkter tilbage på hylderne.

Afviklingen af boykotten går dog langsomt. Danske mejeriprodukter er nu ude i anslået 400 primært mindre butikker. Før boykotten var tallet over 50.000 butikker. De få supermarkeder, som indtil nu har besluttet sig for atter at sælge smør og ost fra Danmark, får primært besøg af udenlandske forbrugere. ”En række af de store supermarkedskæder vil egentlig meget gerne føre vores produkter igen. Men de er forsigtige og venter på, at en af konkurrenterne går forrest. Ingen ved jo, hvordan forbrugerne vil reagere på at se vores mejeriprodukter på hylderne igen,” siger divisionsdirektør Finn Hansen fra Arla.

Størst succes med et comeback har Arla i Libanon, Qatar, Bahrain og dele af Forenede Arabiske Emirater. På det største marked, Saudi Arabien, går salget stadig trægt.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663