Tholstrup Cheese får Arla Foods som ny ejer

Læs tid
2 min
Publiceret
26 juni 2006
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods’ strategi om at styrke sine internationale brands får et skub fremad med Arlas køb af Tholstrup Cheese.

Familien Tholstrup og selskabet bag kendte ostemærker som Castello og Saga, har valgt at sælge i erkendelse af, at virksomheden ikke har den fornødne styrke til at udnytte de vækstmuligheder, der er i markedet for specialost.
”Det er en god løsning for familien og virksomheden, at det er Arla Foods, der overtager Tholstrup. Arla er det mejeri, der er bedst rustet til at videreudvikle vores mærkevarer. Vi er også glade for, at virksomheden forbliver i Danmark”, siger adm. direktør Finn Schiøtt Hansen, Tholstrup Cheese Holding A/S.
Købet er betinget af godkendelse fra konkurrencemyndighederne i enkelte lande.

Virksomheden, der har en omsætning på ca. 830 mio. kr., sælger skimmel- og flødeost først og fremmest til markeder i Tyskland, Norden og Nordamerika. 15 pct. af Tholstrups ostesalg ligger i Danmark, mens ca. 10 pct. sælges i Sverige.
Arla Foods har i de seneste fem år investeret et meget stort trecifret millionbeløb i en øget produktion af flødeost, skimmelost, feta og mozzarella til det internationale marked. Senest har Arla Foods investeret i en udbygning af produktionen af blåskimmeloste på sit mejeri i Høgelund ved Vojens.
Da Tholstrup Cheese for nylig åbnede for et eventuelt salg, skabte det en mulighed for Arla Foods for dels at bygge stærkere brands for virksomhedens oste på de internationale markeder og dels for at udvide sit nuværende sortiment af skimmeloste.

Arla Foods har en strategi om at styrke sine brands på det globale marked gennem bedre prioritering af, hvilke mærker virksomheden skal satse på.
”Mærker som Castello og Saga har opbygget gode positioner på en række markeder, og vi kan med vores markedsføring og vores tilstedeværelse på de vigtigste markeder være med til at give disse stærke kvalitetsmærker yderligere et løft”, siger adm. direktør Peder Tuborgh, Arla Foods.
Markedet for specialost domineres af mærkevarer, og der er et kapløb i gang mellem de store udbydere af specialost for at købe mærker, der som Castello og Saga har den fornødne styrke til at bevare og udbygge deres markedsandele.

Arla Foods overtager virksomheden for en ikke offentliggjort købesum, når konkurrencemyndighedernes godkendelse foreligger. Tholstrup beskæftiger ca. 500 ansatte heraf ca. 450 i Danmark. Virksomheden producerer i alt 17.400 tons ost og 6.200 tons pasta. Tholstrup har fem produktionssteder i Danmark: tre ostemejerier heraf to ved Fredericia og et i Gjesing nord for Horsens samt to anlæg, der producerer pasta i Skovlund og Fredericia. Derudover har virksomheden en osteproduktion i Michigan i USA.

Arla Foods viderefører produktionen og vil i løbet af de kommende måneder foretage en vurdering af sin samlede fløde- og skimmelosteproduktion for at skabe en løsning, der sikrer den bedste anvendelse af kapacitet og know how både i Danmark og USA.

Yderligere oplysninger:
Peder Tuborgh, adm. dir.
Arla Foods tlf: 89 38 10 00

Finn Schiøtt Hansen, adm. dir.
Tholstrup Cheese Holding A/S tlf.: 75 56 28 22

Bilag:

Læs også: Peder Tuborgh: Tholstrup passer perfekt til Arlas internationale strategi

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663