Acontoprisen fastholdes
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 11 januar 2007
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Bestyrelsen har godkendt budgettet for 2007 – acontoprisen fastholdes og satsningen på de vigtigste markeder fortsætter.
Forventningen til 2007 er blandt andet påvirket af de sænkede eksportbidrag fra EU, den øgede konkurrence samt råvareprisstigninger. Desuden forventes det, at arbejdet med at genvinde markedsandele i Mellemøsten vil påvirke selskabets udvikling i 2007. Samtidig skal de rationaliseringer, som i øjeblikket foretages i selskabet, neutralisere den årlige omkostningsstigning. Det betyder, at den såkaldte acontopris – den løbende afregningspris til Arlas leverandører – fortsat vil være på 2,11 kr. pr. liter mælk.
”Takket være de store koncernprojekter, som for eksempel ændringen i vores nordiske organisation og en række effektiviseringer i administrationen, har ledelsen kunnet modvirke den yderligere sænkning af acontoprisen, som ellers ville være kommet,” siger Arla Foods' formand Knud Erik Jensen, der desuden understreger vigtigheden i at fortsætte satsningerne på hjemmemarkederne.
Han peger samtidig på, at de koncernprojekter, der er sat i gang, vil være et stærkt modtræk til den negative indvirkning, som EU’s landbrugsreform vil få på Arla Foods.
Budgettet afspejler samtidig ledelsens ambition om at fortsætte strategien med at skabe lønsomme markeder for højtforædlede produkter og stærke varemærker.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.