Bislev Mejeri arbejder igen på fuld styrke
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 02 april 2007
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
![](/imagehandler.ashx?f=/Upload/News/Crawled/ArlaFoodsDk/10696_1679_112353f3.gif&w=465&h=133&r=0&o=&k=False&cr=x0y0w0h0&crcwp=&crchp=&rc=0)
Produktionen på Bislev Mejeri er nu på samme højde som før Muhammedkrisen.
Arla Foods' hvide ost er igen begyndt at finde vej fra hylderne til indkøbsvognene i de mellemøstlige supermarkeder. På Bislev Mejeri kan det aflæses i antallet af kollegaer. I kølvandet på Muhammedkrisen sidste år var det nemlig nødvendigt at sende dele af personalet hjem, fordi forretninger og forbrugere i Mellemøsten fravalgte danske – og dermed også Arla Foods' – produkter. Men fra uge 17 er der igen fuldt hus på mejeriet i Bislev.
”Hovedparten er gode, gamle medarbejdere,” fortæller mejerichef Finn Lassen Gundersen og henviser til, at knap 85 procent af personalet er det samme som tidligere.
”Det er gamle medarbejdere, som har søgt tilbage. Det er rart,” siger han.
Produktionen er nu på samme højde som før Muhammedkrisen, men der er sket forskydninger mellem produkterne. Det skyldes især en stigning i produktionen af hvid ost og vegetabilsk ost.
”Der er virkelig run på i Mellemøsten og vores øvrige markeder. Især overrasker australierne os,” forklarer mejerichef Finn Lassen Gundersen.
Også i Svenstrup hos AKAFA, hvor der blandt andet bliver produceret mælkepulver og sterilfløde, er produktionen ved at ligne sig selv igen.
”Vi er oppe på stort set normalt niveau med næsten det samme antal ansatte,” siger fabrikschef Niels J. Kjærsgaard.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.