Lurpak overhaler sin ærkerival Flora
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 06 juli 2007
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Lurpak® har for første gang nogensinde overhalet margerinemærket Flora og er nu Storbritanniens mest populære mærke inden for gul fedt.
- juni var dagen, hvor værdien af mærket steg til 1,9 milliarder kroner, og dermed skubbede Lurpak® ærkerivalen ned fra den førsteplads, som Flora har siddet tung på de seneste to årtier.
”Det er en fantastisk præstation at slå Flora, som var næsten dobbelt så stor end Lurpak for bare otte år siden. Og præstationen bliver faktisk endnu større af, at vi samtidig har en forbrugertrend i retning af magere produkter. Dette er tydeligvis et eksempel på, at forbrugerne ikke er villige til at gå på kompromis med smagen,” siger salgsdirektør Simon Stevens.
De britiske forbrugere kårer igen og igen Lurpak® som fedtstoffet med den ”bedste smag” – altså på trods af bekymringer over for meget fedt og salt i kosten. Arla Foods har dog været hurtigt til at lancere varianter som den fedtreducerede Lurpak® Lighter og Lurpak® Unsalted, som var selskabets største lancering på det britiske marked sidste år.
David Blackshaw, der har ansvaret for strategisk udvikling af fedtstofkategorien, siger, at Lurpak® indtil videre har dækket forbrugernes behov, og det forklarer, hvordan salget fortsat stiger i et ellers faldende marked for fedtstof.
“Selv om mærket er mere end hundrede år gammelt investerer vi løbende i nye varianter. Det er derfor, nye forbrugerne tager mærket til sig, og eksisterende forbrugere er så loyale,” vurderer han.
Læs også: Good news from Lurpak - Move over Flora!
Besøg også: www.lovelurpak.co.uk
Fakta:
Lurpak® mærkets vækst er drevet af mange faktorer, bl.a. en ny kampagne hvori indgår tv- og avisreklamer, udendørs plakater, en ny hjemmeside og aktiviteter rettet mod detailkæderne. Det totale marked for gul fedt (BMS) i Storbritannien er 9,86 mia. kr. værd – heraf tegner Lurpak® sig for 1,9 mia. kr. På trods af at markedet generelt er faldende, er Lurpak® mærkets andel af markedet vokset med 6,4 procent siden juni 2006.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.