Mælkeproducenter melder sig ud af Arla Foods

Læs tid
2 min
Publiceret
17 juli 2007
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Seks mælkeproducenter – som tilsammen leverer en årlig mælkemængde på cirka 18 mio. kg. – har meldt sig ud af Arla Foods for i stedet at sælge deres mælk til det såkaldte spotmarked i Tyskland. Læs her bestyrelsesformand Ove Møbergs kommentarer til situationen.

Er du bekymret for, at mange mælkeproducenter vil forlade Arla Foods for at få en højere mælkepris i Tyskland?

Det er først og fremmest glædeligt for hele vores erhverv, at vi for første gang i lang tid ser stigende mælkepriser. Det er naturligvis forventeligt – også i vores erhverv – at der vil være landmænd, som går efter en forskel i priserne på deres produkter. I Tyskland er der tradition for store svingninger i acontoprisen for mælk – både op og ned. Det er den risikovurdering, den enkelte landmand må gøre op med sig selv. Det kan godt være, at de tyske spotmarkeder lige nu kan tilbyde en højere pris end vores acontopris, men i Arla Foods får mælkeleverandørerne en stabil og langsigtet indtjening, og jeg tror, at det vil være med til at bevare vores andelshavere i Arla.

Hvorfor hæver Arla Foods ikke straks mælkeprisen til andelshaverne?

Også i Arla har vi oplevet, at indtjeningen påvirker mælkeprisen positivt. Derfor skrev vi til vores andelshavere i et nyhedsbrev allerede i juni måned, at vi tror på en forhøjelse af mælkeprisen i forbindelse med bestyrelsesmødet i august. Det har været planen hele tiden, at vi skulle vurdere mælkeprisen ved halvåret. Og vi tror som sagt på en prisforhøjelse til Arlas leverandører.

Kan Arla Foods matche de høje priser, som kontrakterne lyder på i Tyskland?

Vi hverken kan eller vil ikke gå ind i en overbudsforhandling, eftersom vores forretning er langt mere langsigtet end de her-og-nu priser, som hersker på spotmarkeder. På vores næste bestyrelsesmøde vil vi foretage en vurdering af den forbedrede indtjening og derefter sætte prisen i forhold dertil.

Skal Arla Foods fortsat være baseret på andelshaver-demokrati?

Da vi for nylig havde en diskussion om god selskabsledelse, fik vi en klar tilbagemelding fra andelshaverne om, at de ønsker at bevare andelsdemokratiet. Som et andelsselskab har vi en række fordele som mejeriselskab. Forbrugerne ønsker i dag at vide, hvor deres mælk kommer fra, og det kan et selskab som Arla Foods gøre rede for langt bedre end diverse handelsselskaber. Vi oplever faktisk, at flere udenlandske kunder vælger Arla Foods, netop fordi vores ejerforhold er som de er, hvilket giver os muligheder for at kvalitetsstemple hele produktionen fra jord til bord. Det skaber gode muligheder for langsigtede relationer til vores kunder.

Kan de landmænd, der nu går til Tyskland, komme tilbage og blive andelshavere i Arla Foods senere?

Arla vil altid gerne have mere mælk. Men samtidig skal vi i bestyrelsen drøfte reglerne for genindtræden i selskabet. Som udgangspunkt må det bedst kunne betale sig at være loyal mod sit eget selskab.

Pressekontakt:
Theis Brøgger, 89 38 10 47.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663