Repræsentantskabet klæ’r Arla på til fremtiden

Læs tid
1 min
Publiceret
31 oktober 2007
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods’ højest besluttende organ, repræsentantskabet, tog onsdag en række beslutninger, der skal modernisere ejerstrukturen og gøre andelsselskabet mere markedsorienteret i en tid, hvor der er hård international kamp om mælken.

Arla Foods tager nu første skridt ind i en moderniseringsproces, der skal ruste selskabet til den internationale kamp om mælken. I dag tog de 140 landmænd og 10 medarbejdere i Arla Foods’ repræsentantskab hul på processen med en række principielle diskussioner og beslutninger.

”Vi står ved et vendepunkt, som – hvis vi handler klogt – giver os en enestående mulighed for at tage hul på et helt nyt kapitel i Arla Foods’ historie. Vi skal begynde diskussionen nu om, hvordan vi skal modernisere selskabets ejerform. Jeg er overbevist om, at hvis vi ikke klart og kontant tager udfordringen fra de nye markedsvilkår op, så stagnerer andelsselskabet Arla Foods. Det vil ingen af os have,” siger Arla Foods’ bestyrelsesformand Ove Møberg.

Det seneste års ubalance på verdensmarkedet for mejeriprodukter med en dramatisk prisudvikling til følge stiller nye krav til Arla Foods – især i form af hurtigere justeringer af mælkeprisen til landmændene og evnen til at sikre råvareleverancen fra mælkeproducenterne. Derfor besluttede repræsentantskabet onsdag at godkende følgende initiativer:

Bestyrelsen skal udarbejde en ny afregningsmodel, som er den model, der bruges, når selskabet betaler for mælken hos sine andelshavere og leverandører. Indførelse af et såkaldtlogistiktillæg. Reglerne for andelshavernes ind- og udtrædelse af selskabet ændres Reglerne for andelshavernes genindtrædelse i selskabet ændres

Den nu påbegyndte moderniseringsproces skal desuden munde ud i en række konkrete forslag, som kan præsenteres for repræsentantskabet i løbet af 2008.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663