Ambitiøst budget for 2008
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 15 januar 2008
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Bestyrelsen i Arla Foods har godkendt budgettet for 2008, hvor den nuværende acontopris - den løbende afregningspris, hver enkelt andelshaver får pr. kg mælk, der leveres til selskabet - forventes fastholdt i 1. kvartal. Derudover er det ledelsens målsætning, at Arla Foods i 2008 skal opnå et større overskud end i 2007.
"Budgettet er ambitiøst, og i særlig grad når vi sammenholder det med de aktuelt faldende bulkpriser og den lave kurs på dollar og pund. Samtidig er det første gang, Arla Foods lægger budget uden eksportstøtte," siger Arla Foods' adm. direktør Peder Tuborgh.
Trods disse faktorer forventer Arla Foods at holde indtjeningen til ejerne på et høj niveau. Det skal ske ved at øge omsætningen med 5 mia. kr. og fastholde strategien om at satse på forædlede produkter.
"Vi glæder os over, at vores forædlede produkter forsat oppebærer en høj pris, og det er netop vores strategi om at satse på disse produkter, der nu afspejles i et stærkt budget for 2008. Markedet har udviklet sig præcis, som vi spåede hen mod slutningen af 2007. Priserne er faldet lidt, men ligger stadig på et højere niveau end før sommerens og efterårets prisstigninger. 2008 vil byde på hyppigere udsving - både opad og nedad - i råvareværdien og dermed råmælkspriserne," siger Peder Tuborgh.
Tidligere år har Arla Foods via budgettet sendt et signal til andelshaverne om den forventede acontopris for hele det kommende år, men med det seneste halve års udvikling i råmælkspriserne på verdensmarkedet, er det ikke længere hensigtsmæssigt. Derfor vil Arla Foods fremover en gang om måneden give en udmelding om den aktuelle måneds råvarepris via den nye Arlanotering.
Bestyrelsen godkendte også Arla Foods' investeringsbudget på 1,5 mia. kr., hvilket er lidt over sidste års niveau. Budgettet afspejler blandt andet udvidelse af kapaciteten, vedligeholdelse og rationaliseringer samt nye produktområder.
"Det er ledelsens klare opfattelse, at budgettet har den rigtige balance mellem kortsigtet indtjeningsfokus og besparelser og effektiviseringer og en stadig fastholdelse af vores hovedstrategier," siger Peder Tuborgh.
Det påvirker især budgettet:
- Prisudviklingen på verdensmarkedet
- Kursen på den amerikanske dollar og pund
- Stigende inflation
- Prisudviklingen på energi
Nøgletal
Budgetteret nettoomsætning: 52 mia. kr i 2008 mod forventet 47 mia. kr i 2007.
Budgetteret nettoresultat: 906 mio. kr. i 2008 svarende til cirka 15 øre pr. kg andelshavermælk. Årets resultat disponeres af repræsentantskabet i marts 2009.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.