Arla forenkler sin internationale organisation
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 23 maj 2008
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla forenkler sin organisation for de internationale konsumentmarkeder. Målet er at komme tættere på forbrugere og kunder. Samtidig fokuseres på otte udvalgte markeder, heriblandt Mellemøsten.
Den opdaterede strategi for de internationale markeder udenfor Skandinavien og Storbritannien indebærer et direkte fokus på at øge omsætningen. Som en konsekvens placeres flere medarbejdere tættere på otte vigtige markeder – Tyskland, Polen, Rusland, Mellemøsten, USA, Canada, Spanien og Grækenland. Frem for alt styrkes organisationen i Mellemøsten, hvor ledelsen fremover vil blive placeret i Dubai.
”Vores ambition er at øge vores omsætning væsentligt og vokse gennem øgede markedsandele og opkøb, og det kommer til at foregå på otte fokusmarkeder med fem produktkategorier. Nu sætter vi et hold, som kan eksekvere den strategi,” siger koncerndirektør Tim Ørting Jørgensen, Consumer International, som er forretningsområdet for de internationale konsumentmarkeder.
Forandringerne påvirker ikke produktionen, men berører kontoret i København, når flere opgaver flyttes ud på de lokale markeder. 35 af i alt 70 stillinger i København forsvinder.
Tim Ørting Jørgensen beklager, at det er nødvendigt at sige farvel til dygtige kolleger.
”Vi vil naturligvis gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe dem videre. Deres indsats har været meget værdifuld.”
Arla vælger at styrke sin tilstedeværelse i Mellemøsten midt under den nuværende forbrugerboykot. Et team af nye kræfter og erfarne Mellemøst-folk med direktør Finn S. Hansen i spidsen rykker tæt på markedet for at samle de fem datterselskaber og joint-ventures, skabe vækst og lede regionen gennem den krisetilstand, som begyndte under karikaturkrisen i 2006.
”Vi tror på en lønsom fremtid i Mellemøsten, hvor vi har stærke kvalitetsmærker, som forbrugerne er villige til at betale ekstra for. Men vi må også konstatere, at det ikke længere er det samme stabile marked som tidligere, og derfor tilpasser vi vores forretningsmodel, så vi kan klare os igennem eventuelle udsving,” siger direktør Finn S. Hansen.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.