Pressemeddelelse

Arla vil belønne økologisk produktion yderligere

Fra 1. juli øger Arla Foods betalingen til sine økologiske andelshavere i både Danmark og Sverige. Det sker som et led i indsatsen for at få flere mælkeproducenter til at lægge om til økologisk produktion.

Arla Foods fortsætter sin kampagne for at få flere konventionelle mælkeproducenter til at blive økologer. Bestyrelsen har besluttet at hæve det såkaldte økotillæg til danske andelshavere med 10 øre pr. kg. mælk fra 1. juli 2008. Før denne stigning træder i kraft, falder økotillægget, som er den merbetaling økologer i Arla får for at producere økologisk, dog først med 4,4 øre/kg fra 2. juni pga. nedjusteringen i Arlanoteringen. Men med stigningen i juli bliver økotillægget på 67,9 øre pr. kg.

”Vi forhøjer økotillæget ud fra et ønske om at indveje mere økologisk mælk, for det kan vi se i markedet, at der er behov for det,” siger Arla Foods’ vice-adm. direktør Povl Krogsgaard.

Som noget nyt har bestyrelsen også droppet princippet om, at økotillægget skal afspejle meromkostningerne ved økologisk produktion. Fremover baseres tillægget på selskabets behov for rå økomælk og afspejler altså Arlas ønske om få mere økologisk mælk.

”Vi tror på, at interessen for økologien vil fortsætte med at vokse både herhjemme og i udlandet. Vi vil gerne kendes som det mejeri, der gør mest for at udbrede økologien i Europa, så den bliver tilgængelig og relevant for en stor gruppe forbrugere. Men det kræver flere økologiske producenter. Bliver økologien et nicheprodukt, som kun er beregnet for en snæver, købestærk målgruppe – har den ingen betydning,” siger adm. direktør Peder Tuborgh.

Arla Foods’ økologiske målsætning er fortsat at øge den årlige indvejning af økomælk til 375 mio. kg. i Danmark og til 266 mio. kg. i Sverige inden 2011. I Danmark mangler Arla fortsat 55 mio. kg. for at nå målet, mens man i Sverige er 100 mio. kg. fra at nå målet.

Derfor hæver Arla økotillægget endnu mere i Sverige – nemlig med 28,4 danske øre pr. kg., da manglen på økologisk mælk er endnu mere akut på det svenske marked. Det svenske marked oplever i disse år et boom i forbrugernes efterspørgsel, og det marked ønsker Arla Foods at få del i.

”I Sverige mangler vi en del økologisk mælk for at nå vores indvejningsmål. Derfor er det nødvendigt for os at lægge flere penge i økotillægget i Sverige end i Danmark,” siger Povl Krogsgaard.

Arla Foods er i dag verdens største producent af økologiske mælkeprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager