Mælkeprisen til britiske bønder hæves med 0,5 pence
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 31 januar 2008
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Med virkning fra 1. februar 2008 hæver Arla Foods afregningsprisen til sine britiske mælkeleverandører i Arla Foods Milk Partnership med 0,5 pence pr. liter. Den nye basispris bliver dermed 25,5 pence pr. liter (ca. 2,54 DKK).
Basisprisen øges, fordi Arla Foods betalte en lavere pris end konkurrenterne, men med den nye prisforhøjelse ligger Arla Foods' afregningspris mellem prisen hos Dairy Crest og Robert Wiseman Dairies.
I Storbritannien får Arla Foods den største del af sin mælk fra leverandør-foreningen Arla Foods Milk Partnership (AFMP). En del af leverandørerne i AFMP har kontrakter, der er direkte knyttet til specifikke Arla Foods kunder, såsom ASDA og Tesco.
Med den justerede basispris vil medlemmer af Arla Foods Milk Partnership, som leverer mælk til butikskæden ASDA, modtage 26,5 pence pr. liter fra 1. februar 2008.
Medlemmer af Arla Foods Milk Partnership, der leverer mælk til Tesco, vil fortsat modtage 27,5 pence pr. liter, indtil Arla Foods' nuværende aftale med Tesco justeres i marts med implementering i april.
Formanden for Arla Foods Milk Partnership, Jonathan Ovens, siger: "Vi ser denne prisjustering som et stærkt og positivt træk midt i en tid, hvor markedssituationen for os leverandører er inde i en usikker periode."
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.