Produktionen øges i USA
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 15 februar 2008
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla Foods vil investere omkring 75 mio. kr i det amerikanske gulost-mejeri i Hollandtown, Wisconsin. I løbet af fem år skal produktionskapaciteten mere end fordobles.
Amerikanske forbrugere vil møde flere produkter fra Arla Foods i de kommende år.
Mejeriet i Hollandtown, Wisconsin får i 2008 og 2009 opført nye bygninger, der skal rumme et ostesaltningsanlæg, der sandsynligvis skal komme fra det nu nedlagte Aars Mejeri i Danmark. I bygningerne skal der også være plads til to pakkelinjer.
"Vi har i de seneste år vist, at vi kan skabe øget vækst i USA, og for at holde fast i den positive udvikling investerer vi nu yderligere i virksomheden," siger Tim Ørting Jørgensen, chef for Arla Foods' internationale markeder.
I første omgang skal mejeriets produktionsflow forbedres og kapaciteten øges fra 8.000 til 10.000 ton med en investering på cirka 30 mio. kr., som for nylig blev godkendt af Arla Foods' bestyrelse. Satsningen ventes derefter at byde på yderligere investeringer. Målet er, at mejeriet skal op på en produktionskapacitet på 20.000 ton om fire til fem år.
"Kombinationen af lokal produktion og import er lykkedes. Det, at vi kan tilbyde begge dele, gør at kunderne tager os alvorligt. Og vi tror på, at vi kan bidrage yderligere til koncernens indtjening gennem en fortsat satsning. Samtidig er dette en fantastisk udmelding at kunne give til vores kompetente og loyale medarbejdere på mejeriet," siger Andrew Simpson, chef for Arla Foods USA.
Arla Foods har haft licensproduktion i Hollandtown, Wisconsin siden 1997. I starten af 2006 købte Arla mejeriet, da det var truet af konkurs, og driver nu produktionen selv. I 2007 steg salget af gul ost i Hollandtown med 19 procent. Det totale salg i USA, inklusiv import, var 13.500 ton i 2007. Udover mejeriet i Wisconsin har Arla Foods produktion i Michigan, hvor der fremstilles dessertoste (mould cheese).
Dofino på prøve hos Wal-Mart
Samtidig har den verdensomspændende amerikanske supermarkedskæde Wal-Mart set sig varm på Arla Foods' amerikanske sortiment af fastoste under Dofino mærket. Ostene skal nu sælges på prøve i et udvalg af kædens butikker.
"Det er en stor mulighed for os. I forvejen handler vi med Wal-Mart, men det her er et gennembrud for vores skive-ost," siger Lau Andersen, produktchef i Arla Foods i USA
Wal-Mart er verdens største supermarkedskæde og har 4.000 butikker i USA. I testperioden kommer Dofino på hylderne i omkring 700 butikker i midtvesten. Lanceringen omfatter et udvalg af forskellige typer gul-ost i otte ounces pakker, det vil sige 227 gram. Ostene fremstilles lokalt i USA og sælges under varemærket Dofino.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.