Svensk juice samarbejde stopper
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 09 oktober 2008
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla Foods og Skånemejerier er blevet enige om en fordeling af varemærkerne i JO Bolaget, det fælles-ejede svenske juiceselskab. Selskabet opløses nu for at skabe tydligere ejerskab af produkterne.
Markedet for juice er inde i en positiv udvikling i Sverige, men hvis væksten skal fortsætte, kræver det investeringer. Ved at fordele JO Bolagets forskellige varemærker, skaber Arla Foods og Skånemejerier bedre forudsætninger for nogle af de største svenske juice-varemærker, som Arla og Skånemejerier hidtil har delt ejerskabet af.
I fremtiden kan Arla og Skånemejerier dermed udelukkende koncentrere sig om egne varemærker. Arla får mærkerne God Morgon® og JO® og beholder varemærket Sagolika® Frugt- og bærsupper samt salgsansvaret for Tropicana®. Skånemejerier får varemærket Bravo®.
Samarbejdet ophører helt fra og med februar næste år. Der er tale om en principaftale, så konkurrencemyndighederne skal også give deres godkendelse.
"I og med at vi gør ejerskabet tydeligere, så bliver ansvaret for investeringer markedsføring og salg også tydeligere. Det betyder, at vi skaber bedre forudsætninger for at drive udviklingen og væksten fremad sammen med kunderne," siger Anders Svensson, chef for Arla Foods Sverige.
I omkring et år er alle Arlas juicer og frugtsupper blevet produceret og pakket på virksomhedens eneejede datterselskab Rynkeby Foods i Danmark.
Fakta:
- JO Bolaget blev bygget i 1988.
- Arla Foods og Skånemejerier ejer hver 50 procent.
- Omsætningen i 2007 var 770 mio. kr.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.