Varm velkomst til Karolines Nye Køkken

Læs tid
1 min
Publiceret
29 maj 2008
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Den nye kogebog fra Karolines Køkken og bogens ide med at servere små, sunde for- og efterretter til hovedmåltidet ser ud til at gå rent ind hos danskerne.

De nye Karoline kogebøger gik som varmt brød på Rådhuspladsen onsdag.

Karolines Køkken har en stor og trofast fanskare. Det stod klart, da Arla og Karolines Køkken markerede Karolinekoens 50 års fødselsdag den 28. maj ved at uddele cirka 6.000 gratis eksemplarer af den nye kogebog ”Karolines Nye Køkken” på Rådhuspladsen i København.

”Dejligt, en ny Karoline-bog til samlingen” og ”Åh, hvis du vidste, hvor meget jeg bruger Karoline-kogebøgerne.” Det var nogle af kommentarerne fra de hundredevis af danskere i alle aldre, der stod i kø ved køkken-traileren og med glade smil tog imod en kogebog og en smagsprøve på en af bogens retter.

Samler familien om måltidet
En af de bærende ideer i den nye kogebog er at servere små, sunde for- og efterretter til hovedmåltidet. Den ide gik rent ind hos konsulent Allan Cheng fra Frederiksberg, der snuppede en smagsprøve sammen med sønnen Elmar. Faktisk lever hans familie allerede efter princippet.
”Hjemme hos os strækker vi måltidet ved at give Elmar stykker af f.eks. avocado, peberfrugt eller agurk, inden han får aftensmad. Bagefter får han lidt frugt til dessert. På den måde ”parkerer” vi ham lidt, mens vi får lavet og spist vores egen mad. Det fungerer rigtig godt. Vi synes, vi får mere tid sammen med ham, og måltidet bliver familiens måltid i stedet for, at vi spiser hver for sig,” lød det fra Allan Cheng.

Et skridt på vejen mod sundere måltidsvaner
Alle opskrifter i ”Karolines Nye Køkken” er sunde hverdagsretter med en fedtenergiprocent under 30. Med den nye kogebog ønsker Karolines Køkken at hjælpe de danske børnefamilier til bedre og sundere måltider.
Tove Færch, leder af Karolines Køkken, tror på, at danskerne er klar til at tage imod ideen om at lade et måltid bestå af flere retter.
”Vi rejser mere og mere, og de, der har været sydpå, har allerede oplevet princippet. Hvis bare vi kan være med til at lære danskerne at strække måltidet med sunde for- og efterretter en engang imellem, så er vi godt i gang med at skabe sundere måltidsvaner,” siger Tove Færch.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663