Årsrapporten 2008 er klar

Læs tid
1 min
Publiceret
05 marts 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods’ repræsentantskab har godkendt den disponering af årsresultatet, som bestyrelsen har foreslået. Dermed kan årsrapporten 2008 sendes på gaden.

I årsrapporten kan du bl.a. læse om de begivenheder, der var med til at gøre 2008 til et historisk og dramatisk år for koncernen samt komme tæt på det arbejde, der foregår i hvert led af mælkens rejse fra jord til bord.

I rapportens forord siger administrerende direktør Peder Tuborgh:
"2008 var resultatmæssigt et rekordår, idet Arlas indtjening pr. kg andelshavermælk var DKK 2,82 mod 2,47 i 2007. Nøgletal i Arla Foods’ regnskab viser fald på flere områder, men som andelsselskab har vi besluttet at holde en løbende høj udbetaling til ejerne. Hen imod årets slutning blev vi dog mødt af stadigt mere pressede priser. Verdensmarkedet for mælk vendte fra underskud til overskud, konkurrencen blev hårdere, og vores andelshavere oplevede, at de rekordhøje mælkepriser faldt som et resultat af den tiltagende finanskrise".

Formand Ove Møberg konkluderer for 2008:
"Endnu et år med kraftige udsving på verdensmarkedet er gået. Denne gang begyndte det i dur, men sluttede i mol. Vi har lagt grunden til et omstillingsparat selskab i tættere dialog med andelshaverne og med det rette fokus på fremtiden, samt tydelige og vigtige prioriteringer."

Læs eller download hele årsrapporten

Disponering af årsresultatet
Arla Foods’ resultat for 2008 på 556 mio. kr. fordeles til andelshaverne i øre pr. kg andelshavermælk:

  • Efterbetaling 2,2 øre
  • Konsolidering på leverancebaserede
    ejerbeviser 3,0 øre
  • Strategifond 2,1 øre
  • Genkonsolidering 2,1
  • Forrentning af personlige konti 0,1 øre

Se også pressemeddelelsen omkring offentliggørelsen af årsresultatet.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663