Arla skal spare en milliard kroner i 2009

Læs tid
1 min
Publiceret
16 april 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Den globale økonomiske krise har forværret et i forvejen presset verdensmarked for mejeriprodukter. Det har sat Arlas ejere - landmændene - under et voldsomt pres. Derfor er Arla tvunget til at gennemføre yderligere omkostningsbesparelser på en milliard kroner i 2009, hvilket blandt andet indebærer opsigelse af mere end 250 medarbejdere.

Den globale recession har en stor negativ effekt på forbrugernes efterspørgsel og på priserne. Flere forbrugere er begyndt at vælge lavprisprodukter og på visse markeder helt at vælge mælk fra.

"Allerede tre måneder inde i 2009 er Arla's budget stærkt presset på grund af faldende salg, faldende indtjening og ufavorable kurser på pund og den svenske krone. Og markedet viser ingen tegn på forbedring lige foreløbigt. Vi har derfor brug for i tide at iværksætte et spareprogram i virksomheden, som betyder, at en række projekter bliver sat på stand by, vi udskyder investeringer, vi vil skære i omkostningerne til indkøb og må desværre også ty til afskedigelser," siger adm. direktør Peder Tuborgh.

De samlede besparelser forventes at blive på en milliard danske kroner og indebærer samtidig en reduktion i antallet af medarbejdere. 250 kolleger afskediges, mens 50 ledige stillinger ikke vil blive genbesat. Da Arlas produktion kører med fuld kapacitet for at håndtere den nuværende mængde råmælk, vil besparelserne i medarbejderstaben ske blandt funktionærer på Arla Foods' kontorer i Viby, Stockholm, Leeds samt i det øvrige udland.

"Vores mål som andelsselskab er at opretholde en god mælkepris til vores andelshavere, og det har vist sig at være ekstremt svært lige siden efteråret 2008. Den 1. marts reducerede vi prisen til vores landmænd med mere end en milliard kroner. Det har sat vores ejere i en svær situation, og som konsekvens heraf risikerer vi nu at miste kommende mælkeleverandører," forklarer Peder Tuborgh.

"Vi går lige nu ind i en periode, hvor vi er i allerhøjeste alarmberedskab. Vores altoverskyggende mål er at genskabe indtjening og forblive konkurrencedygtige. Vi skal handle meget beslutsomt for at sikre, at vi rent finansielt forbliver på sporet."

Peder Tuborgh understreger, at spareprogrammet ikke ændrer på den kurs, der er lagt i strategi 2013, hvor både innovation, strukturforandring og opkøb samt effektiviseringer udgør hovedkomponenterne.

For yderligere information kontakt:

Arla Foods
Corporate Communication
Pressechef Theis Brøgger
M +45 40 33 10 47
www.arlafoods.com

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663