Arla vil købe hollandsk mejeri

Læs tid
2 min
Publiceret
11 marts 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Med et køb af Friesland Foods Fresh vil Arla Foods få lokal produktion i Holland med 500 nye kolleger, et sortiment baseret på drikkemælk og blive nummer to på det hollandske marked.

Arla Foods har givet tilbud til Royal FrieslandCampina på virksomhedens friskmælksmejeri, Friesland Foods Fresh. Mejeriet, der ligger i Nijkerk centralt i Holland, afsætter årligt 370 millioner kg mælk, som kommer fra Royal FrieslandCampina landmænd.

I første omgang skal tilbuddet godkendes af EU's konkurrencemyndigheder, som i forbindelse med sammenlægningen af Friesland og Campina for nogle måneder siden satte som betingelse, at dele af friskmælkspositionen på det hollandske marked blev solgt fra.

"Der er tale om en optimal aftale for Arla Foods. Vi kommer ind på et lønsomt marked i den for os strategisk vigtige nordeuropæiske region" siger administrerende direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Med købet af Friesland Foods Fresh vil Arla Foods få lokal produktion i Holland med 500 nye kolleger, et sortiment baseret på drikkemælk og blive nummer to på det hollandske marked i kategorien friskmælk.

”Som udgangspunkt er Holland ikke defineret som kernemarked i Strategi 2013, fordi vores muligheder i landet alene er afhængige af, at vi får lov at købe Friesland Food Fresh. Men går købet igennem, vil Holland helt klart få status som et af Arlas kernemarkeder sammen med Sverige, Danmark, UK, Finland, Tyskland og Polen,” siger Peder Tuborgh.

Større ambitioner
Friesland Foods Fresh sidder i dag på cirka 30 procent af det hollandske friskmælksmarked, og på næsten halvdelen af det hollandske private label marked. Men Arla Foods har større ambitioner.

"Hvis vi får godkendt vores tilbud på Friesland Foods Fresh, åbner dørene sig til et stort antal forbrugere, som ikke tidligere har kunnet vælge vores produkter. Vi vil se på, hvordan vi kan supplere mejeriets eksisterende friskvare-sortiment med vores øvrige sortiment, og vi vil også vurdere mulighederne for at eksportere de hollandske produkter til vores øvrige markeder," udtaler Tim Ørting Jørgensen, der er koncerndirektør for Consumer International (CIN).

Det bliver dermed en af Arla Foods' største konkurrenter, Royal FrieslandCampina, som kommer til at møde Arla på sit hjemmemarked:

“Det var vigtigt at nå frem til en god aftale med Arla Foods vedrørende Friesland Foods Fresh in Nijkerk om nogle få måneder. Med det forventede salg til Arla Foods vil Friesland Foods Fresh blive del af et robust mejeriselskab. Vi forventer hermed at følge EU kommissionens beslutning om at sikre friskvareforretningen for kunder, medarbejdere og leverandører.” siger adm. direktør i Royal FrieslandCampina, Cees ‘t Hart.

Friesland Foods Fresh havde i 2007 en omsætning på omkring 215 millioner euro og overtagelsen inkluderer ud over friskmælksaktiviterne også bygninger, jord, udstyr og varemærkerne Breaker, Milk&Fruit and Melkunie.

Pressekontakt:
Arla Foods
Corporate Communication
Theis Brøgger
M +45 40 33 1047
www.arlafoods.com

FrieslandCampina
Corporate Communication
Rob van Dongen
T +31 (0)522 276 334
M +31 (0)6 53 91 45 07
www.frieslandcampina.com

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663