Arlanoteringen hæves 11 øre

Læs tid
1 min
Publiceret
15 september 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods sætter noteringen på mælk til andelshaverne i Danmark og Sverige op med 11\* øre (14,9 svenske øre) fra og med 5. oktober 2009.

Det betyder, at Arlanoteringen bliver 238,3 danske øre/kg for konventionel mælk og 296,2 øre/kg for økologisk mælk i Danmark. I Sverige bliver noteringen 326,2 svenske øre/kg sek for konventionel mælk og 457,8 svenske øre/kg for økologisk mælk.

Stigningen skyldes, at priserne på det globale industrimarked stiger:

“De små positive lysglimt, vi så for en måned siden, er blevet til flere og stærkere tegn. Priserne på industrimarkedet stiger, og det betyder, at vi kan sælge vores industriprodukter til en højere pris på verdensmarkedet. De stigninger gør, at vi kan hæve mælkeprisen,” siger Peder Tuborgh, adm. dir. Arla Foods.

Den anden årsag til, at Arla nu kan hæve prisen, er, at det interne spareprogram begynder at virke fuldt ud takket være ekstraordinære besparelser.

Arla fastholder stadig målet om et resultat i 2009 på cirka 900 mio. kr.

Varemærker og økologi vinder frem
På detailmarkedet er udviklingen fortsat præget af stort prispres. Arlas varemærker lykkedes med at holde sine positioner på nogle markeder og er under pres fra lavprisprodukter på andre markeder.

I Danmark har discountprodukter vundet frem på konsummælksområdet under den økonomiske krise, mens varemærker som for eksempel Kærgården er lykkedes med at fastholde sin position.

I Sverige vælger flere og flere forbrugere Arlas produkter, og at Arlas brede sortiment af økologiske produkter går frem.
“Det viser, at Arlas varemærkestrategi med stærke mærker som Arla-koen og Bregott i spidsen i Sverige og f.eks Kærgården i Danmark lønner sig,” siger Peder Tuborgh.

*Arlanoteringen stiger med 11 øre, men når sæsontillægget falder bort i november er den reelle stigning 10 øre.

Se Arla Noteringer

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663