Chokoladebaren får kamp til stregen
- Læs tid
- 2 min
- Publiceret
- 27 maj 2009
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
I samarbejde med forskere fra Handelshøjskolen i Århus arbejder Arla på at komme med sunde alternativer til butikkernes hylder med chokoladebarer.
Vi kender det alle sammen. Chokoladebarerne ligger og lokker på hylderne, og straks man ser dem, melder den lille sult sig. Skulle man lige klemme en dobbelt chokobar ned på vej hjem fra supermarkedet? Men hvad nu hvis chokoladebaren fik konkurrence fra en sundere snack, som appellerede til den samme lille sult som chokoladebaren? Det er et af de spørgsmål, Arla i samarbejde med MAPP-Centeret på Handelshøjskolen i Århus forsøger at finde svar på.
”Projektet udspringer af et ønske om at udvikle en sund snack med mejeriprodukter i centrum, der kan appellere til teenagere på samme måde som en chokoladebar,” fortæller Merete Myrup Christensen, der er ernæringschef i Arla Foods.
Flere sunde fødevarer
Arla Foods fandt sin samarbejdspartner til dette projekt i Konsortiet for fremtidens sunde fødevarer. Konsortiets mål er at støtte forskning, der kan udvikle sunde fødevarer.
”Vi har haft et rigtig godt samarbejde med MAPP-Centeret, der kan bidrage med en masse viden om vores målgruppe i dette projekt nemlig teenagere,” siger Merete Myrup Christensen.
MAPP-Centeret er blandt andet dygtige til at organisere produktudvikling, så det sigter målrettet mod den gruppe af forbrugere, man vil nå. Helt konkret kan det være, hvordan produktet skal pakkes ind, så det bedst rammer teenagerne.
Arlas rolle har været at bruge den viden, vi har om vores mejeriprodukter til at finde den helt rigtige variant til den sunde snack.
”Vi endte med at bruge ostestænger med chili og grove brødstænger. Det hele er tænkt ind i en større sammenhæng, hvor mæthedsfornemmelse og sund ernæring lander i et godt produkt,” siger Merete Myrup Christensen.
Produktet er ikke sat i produktion, men en prototype er blevet testet af en udvalgt gruppe af teenagere. Resultatet er endnu ikke kendt. Derfor er det ikke sikkert, at dette specifikke produkt nogensinde kommer i produktion, men arbejdet er ikke spildt.
”Vi får en masse viden ved denne forskning, som kan bruges i fremtidig udvikling af sunde mellemmåltider. Det er til gavn for både os og Arla Foods,” siger Birger Boutrup Jensen, der er adjunkt på MAPP-Centeret og har været Arla Foods’ samarbejdspartner i projektet.
Forskning er nødvendig
Det er vigtigt, at virksomheder som Arla fortsat har en finger med i spillet, der hvor man kan hente inspiration til fremtidens produkter.
”Jeg er sikker på, at Arla får en hel del ud af vores samarbejde. Nemlig en masse input til hvilke produkter der skal udvikles i fremtiden. Eksempelvis om ost kan være en del af et mellemmåltidskoncept for børn og unge,” siger Birger Boutrup Jensen.
Men hvis forskningen og i dette tilfælde samarbejdet med MAPP-Centeret skal føre til noget, er det vigtigt, at man gider involvere sig i arbejdet.
”Det er er klart, at jo mere Arla involverer sig i projekterne, jo mere får de ud af det. Og i dette tilfælde har jeg bestemt indtryk af, at man i Arla har taget noget med hjem,” siger Birger Boutrup Jensen.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.