Nyt center skal lave ingredienser til hele verden

Læs tid
3 min
Publiceret
29 oktober 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Århus bliver centrum for en af verdens mest moderne fødevarelegepladser, når Arla samler sine globale ingredienseksperter i et splinternyt applikationscenter i Viby. Centeret åbner 2. november og skal udvikle, producere og sælge højtforædlede ingredienser til fødevareproducenter over hele verden.

Den gamle bordskik om, at man ikke må lege med maden, gælder ikke hos Arla Foods Ingredients, der er Arla’s globale forretning for mælkepulver og ingredienser. Her arbejder 30 teknikere dagligt med funktionelle proteiner fra mælk og valle, som udvindes i Arlas normale produktion af oste.

Hvis en yoghurt i Argentina skal være mere cremet, hvis en is i USA skal give en blødere fornemmelse i munden, eller hvis en ost i Mellemøsten skal gøres mere fedtfattig uden at miste smagen, så ringer producenten ofte til Arla Foods Ingredients, som kan sørge for netop dette ved hjælp af valle- eller mælkeproteiner.

En investering på 20 millioner kroner
Med åbningen af det nye applikationscenter i Århus bliver Arla Foods Ingredients’ proteinforretning endnu bedre gearet til at forsyne hele verden med unikke ingredienser. Hidtil har udviklings- og markedseksperterne været spredt ud på flere forskellige lokationer i bl.a. Brabrand og Nr. Vium.

”Det er en kæmpe fordel for os at få samlet alle kreative kræfter under ét tag. Alle får en nemmere adgang til viden, færdigheder og state-of-the-art udstyr. Det åbner helt nye muligheder for at udvikle nye koncepter til endnu flere markeder,”siger Jais Valeur, som er koncerndirektør i Arla Foods Ingredients.

Det nye applikationscenter har kostet 20 millioner kroner og byder på 2.000 kvadratmeter med topmoderne forsøgs- og udviklingsfaciliteter, der kunne gøre enhver videnskabsmand misundelig. Udover de 30 teknikere i laboratoriet beskæftiger det nye applikationscenter yderligere 40 medarbejdere i salgsafdelingen, som udvikler og sælger ingrediens-løsningerne til kunder overalt på kloden.

Den officielle åbning af det nye center foretages af Århus-borgmester Nicolai Wammen, som netop har lanceret en ny erhvervsplan med fokus på Århus som europæisk videnby i global konkurrence.

”Jeg er meget glad for Arlas målrettede satsning på innovation og udvikling - og det er et fantastisk godt eksempel på den erhvervsudvikling, vi ser i Århus netop nu med virksomheder i hård, global konkurrence om talent og viden. Det er en udvikling, bysamfundet vil støtte op om for fortsat at sikre arbejdspladser og investeringer i byen,” siger borgmester Nicolai Wammen.

Kunder flyver ind fra hele verden
Et blik på kundelisten viser, at proteinerne fra mælk og valle også bliver brugt som ingrediens i mange overraskende sammenhænge. Udover mejeriindustrien har også ernærings-, bageri- og kødindustrien fået øjnene op for funktionelle mælkeproteiner.

”Vores folk har testet sig frem til, at funktionelle proteiner fra mælk eller valle f.eks. kan erstatte kasein i salami, æggehvider i muffins og gøre frugtdrikke brugbare til diæter og vægtkontrol. Uanset hvilken fødevare vi taler om, så vælger producenten ofte at bruge vores mælkeproteiner, fordi de får en super funktionel ingrediens, som i mange tilfælde både er mere naturlig og økonomisk attraktiv end andre alternativer,” forklarer Jais Valeur.

”Det nye center åbner samtidig for, at fødevareproducenter med særlige behov kan flyve ind med et par mand, som i en periode kan benytte det topmoderne udstyr og samarbejde med de anerkendte eksperter fra Arla Foods Ingredients om at udvikle og eksperimentere sig frem til lige præcis den løsning, de mangler. Det vil uden tvivl tiltrække unik know-how og ekspertise fra hele verden til Århus og styrke vores samarbejdsrelationer med kunderne,” siger Jais Valeur.

Han understreger, at Arla Foods Ingredients på trods af finanskrisen fastholder sit strategiske mål om at fordoble omsætningen på funktionelle mælkeproteiner inden 2013. I 2008 omsatte virksomheden for knap 2 milliarder kroner.

”Med det nye center i Viby har vi optimale forudsætninger for at fordoble omsætningen inden 2013,” siger han.

FAKTA – Arla Foods Ingredients (AFI)
Vidste du, at…

  • mere end 2 millioner tons yoghurt årligt bliver produceret med funktionelle mælkeproteiner fra AFI (svarer til 5-6 procent af al yoghurt i verden).
  • kødprodukter som f.eks. salami bliver lettere at skære i skiver, billigere at producere og får fremhævet smagen ved at erstatte kaseinat med funktionelle mælkeproteiner.
  • en muffin både bliver billigere at producere, mere blød og saftig og kan holde sig frisk længere, når producenten anvender mælkeproteiner i stedet for æg.
  • AFI har udviklet ingrediens-løsninger til bl.a. hvid ost (tidl. kendt som feta), blok-ost, flødeost, smelteost og pizzatopping baseret på fedt, vand og funktionelle mælkeproteiner, som i dag benyttes af flere producenter i og uden for Europa.
  • mælkeproteiner fra AFI kan bruges i så forskellige fødevarer som yoghurt, ost, is, salami, paté, skinker, pølser, muffins, cookies, lagkagebunde, proteinbarer til sport m.m.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663