Skolebørn og TV-stjerner i front for den sunde livsstil

Læs tid
1 min
Publiceret
18 september 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Flere end 110.000 skolebørn vil i løbet af de næste tre uger konkurrere om at spise og drikke sundt samt motionere i mindst en time om dagen. Det samme vil fire sports- og TV-stjerner som et led i dette års kost- og motionskampagne ’Aktiv Rundt i Danmark’.

Sebastian Klein, Sisse Fisker, Joachim B. Olesen og Marianne Eihilt er blandt de kendte danskere, som i de næste tre uger vil inspirere tusindvis af børn og unge til at nå deres mål, nemlig at være fysisk aktive i mindst en time om dagen og samtidig spise og drikke sundt.

Stjerneholdet konkurrerer på lige fod med børnene i den landsdækkende kost- og motionskampagne Aktiv Rundt i Danmark, som næsten halvdelen af landets skoler deltager i fra på mandag den 21. september.

Gode vaner
”Målet med Aktiv Rundt i Danmark er at få endnu flere børn og unge til dagligt at fokusere på sunde spise- og drikkevaner samt bevæge sig i den time, som Sundhedsstyrelsens anbefaler. Og som Forebyggelseskommissionen lægger op til i sin betænkning fra forsommeren”, forklarer projektleder Anders Flaskager fra University College Syd, som står bag kampagnen i samarbejde med Arla Foods.

”Vi ved fra forskellige undersøgelser, at de gode vaner grundlægges tidligt i livet. Derfor inviteres alle skolebørn lige fra 0. klasse til 10. klasse til at være med, og kampagnen er tilrettelagt efter alder, så både de yngste og de ældste folkeskoleelever får noget ud af det,” fortæller Anders Flaskager.

Rundt i Danmark
Aktiv Rundt i Danmark gennemføres i år for fjerde gang i træk med rekordstort deltagerantal. Kampagnen er lavet som en konkurrence, hvor eleverne får points for at spise sundt og for at være aktive. Ligesom i et spil bevæger klasserne sig via points’ene rundt på et Danmarkskort, og til sidst findes en vinder på de forskellige klassetrin. Der er præmier til vinderne.

Organisationen og virksomheden bag Aktiv Rundt i Danmark har forsynet skolerne med inspirationsmateriale til både sund kost og motion med vægten lagt på, at den sunde livsstil bliver en integreret del af skoledagen.

Kendissernes anstrengelser for at spise sundt og motionere kan følges på www.aktivrundti.dk. Kampagnen varer frem til den 9. oktober på skolernes motionsdag, og sponsorer er – foruden Arla – Tress, Danmarks Idræts-forbund og Nordea Fonden.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663