Arla’s holdning til indkøb af kakao

Læs tid
2 min
Publiceret
16 marts 2010
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Størstedelen af den kakao, der bruges til Arla’s kakaomælk Matilde samt til datterselskabet Cocio’s produkter, kommer fra Elfenbenskysten og leveres af den globale kakaoleverandør Cargill. Og netop Cargill er en af leverandørerne i søgelyset i dokumentarfilmen ”Chokoladens mørke side”, som blev vist på DR2 den 16. marts. Filmen viser, at de erklærede målsætninger, som branchen har haft i en årrække om bekæmpelse af børnearbejde og trafficking (børnehandel) endnu ikke er indfriet.

”Vores leverandør er blandt de største kakaoleverandører i branchen og bliver beskyldt for ikke at gøre nok for at komme børnearbejde og trafficking til livs. De beskyldninger vil jeg naturligvis tage op med leverandøren,” siger Peter Giørtz-Carlsen, der er adm. direktør i datterselskabet Cocio og kategoriansvarlig for smagstilsat mælk i Arla-koncernen.

Nultolerance over for børnearbejde
Arla og Cocio har en nultolerance over for børnearbejde. Vi tror på, at det bedste vi kan gøre som ansvarlige virksomheder er at bevare vores engagement i Vestafrika for igennem handel og krav om certificering at presse leverandørerne og de øvrige lokale aktører i området til at udvikle kakaobranchen.

”Vi tror på, at vi som indkøber kan bidrage til bekæmpelsen af børnearbejde ved at købe kakao fra en leverandør, der målrettet arbejder med at uddanne bønderne. Kombinationen af større viden, bedre udbytte fra hver plante, skolegang til børn, faglig uddannelse til voksne og information om børnearbejde kan gøre, at børnene sendes i skole i stedet for på arbejde. Men vi må også erkende, at Afrika er et udviklingskontinent, og det er en vanskelig opgave, hvor man skal have fat i de millioner af mennesker, som er involveret i kakaoproduktion,” siger Peter Giørtz-Carlsen.

Kontrolbesøg og certificeringer
Alle vores leverandører har underskrevet Arla’s officielle Code of Conduct (Vores Ansvar), det gælder også vores kakaoleverandør. Herved forpligter de sig til at undgå børnearbejde samt at bruge alle kræfter på at sikre, at deres underleverandører, som er de afrikanske kakaobønder, heller ikke benytter sig af børnearbejde.

”Vi har selv besøgt Elfenbenskysten for at sikre os, at leverandøren holder, hvad de lover. På baggrund af vores besøg havde vi ingen grund til at tro, at vores leverandør er direkte involveret i børnearbejde, trafficking eller tvangsarbejde. Der må selvfølgelig aldrig kunne rejses tvivl om, hvor vidt vores leverandør gør deres allerbedste for at drive udviklingen i den rigtige retning væk fra børnearbejde. Det har vi lagt vægt på fra starten af vores samarbejde, og det vil jeg bede dem bekræfte over for os igen,” siger Peter Giørtz-Carlsen.

Kakaobønderne ejer selv kooperativerne
Cocio og Arla har valgt Cargill, fordi de garanterer den højeste andel af kakao produceret af kooperativer. Kakaobønderne ejer selv kooperativerne. Det giver færre mellemled og dermed en bedre pris til kakaobonden. Det giver samtidigt Cargill en bedre sporbarhed, og mulighed for at uddanne kooperativerne i bæredygtig kakaodyrkning og social ansvarlighed.

”For at presse på i udviklingen af certificeret kakaoproduktion i Elfenbenskysten besluttede vi i 2009, at al kakao til Matilde kakaomælk og Cocio skal være certificeret - altså have fuld sporbarhed tilbage til bonden, der har dyrket kakaoen. Her har vi særligt gået efter UTZ-certificering, som efter vores vurdering er en af de bedste opnåelige certificeringer,”siger Peter Giørtz-Carlsen.

UTZ cerficering
UTZ-programmet sikrer certificering af den enkelte kakaofarm med en tredjeparts auditør. Der er dog meget lidt certificeret kakao – kun 0,2% i hele Elfenbenskysten – men i 2011 vil halvdelen af Cocios kakao komme fra certificerede bønder, og i 2012 vil resten også være certificeret. Da Arla indkøber større mængder end Cocio, forventes Arla’s kakao at følge trop senest i 2013.
Læs mere om UTZ certificering

Læs også spørgsmål og svar til sagen

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663